Манастирът се намира в покрайнините на Говедарската котловина, на около 2 км южно от с. Говедарци, община Самоков, Софийска област.
6 май, Георгьовден. Осем казана, дълбоки по метър, строени
като войници покрай външен зид на манастирския двор, под дървен навес, готвеха
курбана. Мъж и жена с копрали (дълги дървени пръти) и огромни черпаци
разбъркваха вареното агнешко. Друг мъж хвърляше дърва в огъня под казаните. Гостите
бяха поканени на празничната трапеза в 13 часа.
Малък манастир, с миниатюрен двор – пред името на патрона
св. Георги Победоносец пишеше „Манастирче“. Черква, до нея сравнително голям
параклис, едноетажна сграда с няколко прозореца с решетки и пушещ комин на
покрива. На верандата беше поставена маса със свещи.
Загледах двете дървени табели над входа на параклиса. На
долната, по-малката, беше изписано „Манастир Свети Георги Победоносец с.
Говедарци 1363г. – 1411г.“
Около свещите се суетеше мъж на около 40 години, реших, че е
местен и го попитах:
-
Извинете за безпокойството! Какво означават
годините, издялани на табелата?
-
За първата година не знам – отговори ми мъжа –
За втората – 1411 г. се смята, че това е годината, в която в селото се заселват
говедари и в знак на благодарност към гостоприемството построяват първата
черква на това място.
… Мястото, на което днес се намира Говедарският манастир, е
почитано като свято още от времето на цар Иван Шишман (1350–1395), последния
владетел на Търновското царство. По народни предания там е имало оброчно място
с каменен кръст, което местните хора пазели като символ на вяра и закрила.
След опожаряването на Рилския манастир около 1411 г.,
говедарите, които се грижели за неговите стада, се заселват край днешното село
Българене (днешно Говедарци) и в знак на благодарност изграждат първата черква
върху старото оброчище. Интересно е да се отбележи, че в кратките справки за
Рилския манастир като години на опожаряване и разграбване са посочени 1378 и
1833. 1411 г. се среща в по-детайлните и специализирани изследвания, особено
когато се разглежда периодът на османските междуособици след смъртта на Баязид
I...
- Добре де, все пак тази 1363 година трябва да има обяснение! – продължих да настоявам.
- Не знам… Чувал съм, че тази година някои я смятат за началото на завладяването на България – тогава турците превземат Пловдив, тогава Филипопол.
- Да, ама както са изписани годините с чертичка между тях приличат на дата на раждане и дата на смърт.
- Май ме хванахте за екскурзовод… Сигурно двама дърводелци са правили табелата и всеки от тях е искал да сложи различна година.
- Шегувате се!
- Защо пък да се шегувам – в дърводелството сигурно също има художествена измислица, както има в литература…
Благодарих и се извиних за настойчивостта.
…. Първата черква е разрушена от турците, вероятно през 1667.
Едва в средата на XIX век (1848–1855 г.) самоковецът Чакър войвода възстановява
храм на същото място. Какво се случва с тази черква няма спомен. През 1941 г.,
монахинята баба Тодора (с духовно име Теофания) изгражда параклис върху старите
основи. Първо го огражда с дървена ограда, а през 1942–1943 г. издига и каменна
около святото място. Едва през 1987 г. е построена новата черква, която днес
стои в центъра на манастирския комплекс…
От жената, която продаваше свещи, с любезен разпит, научих
някои любопитни неща около баба Тодора.
… Историята за баба Тодора, монахиня-отшелница, свързана с
Урдиния циркус и основаването на Говедарския манастир, е част от местните
предания, които не са широко известни или официално документирани, но се пазят
като устна история сред хората в Говедарци и околността.
Родена през 1887 г. във Варна, Теодора (по-късно известна
като баба Тодора) преживява лична драма, когато сгодяването ѝ се проваля по
вина на родителите ѝ. Това я подтиква да потърси духовно уединение. След като
не успява да се установи в Рилския манастир, тъй като е мъжка обител, тя се
отправя към Рила планина. Прекосила билото на север и през Урдиния циркус се
озовала в дефилето на Урдината река. Там се заселила в малка пещера (около 3–4
м) и заживяла аскетичен живот в пост, молитва и покаяние, по подражание на св.
Йоан Рилски.
През този период тя се изхранвала с диворастящи плодове през
лятото и с коренища през зимата, понасяйки суровите условия на планината без
огън и с минимални средства. След около две години била открита от местни
дървосекачи и овчари, които я убедили да слезе в село Говедарци.
В Говедарци Теодора се установява в манастирчето „Света
Троица“, където продължава своя духовен живот. След това, след видение
Богородично, построява параклис с помощта на селяните и се грижи за него до края
на живота си. Сестра Теофания доживява
до 72-годишна възраст, като се представя в Господа през 1959 г…
Празничната света литургия започна в 10 часа. Малката
черквичка беше пълна, главно с млади хора. Свещеникът с топъл и плътен глас
водеше богослужението, а на катедрата на клироса две жени пееха тропарите. След
песнопението „Като освободител на пленници, защитник на бедни, лекар на
болни и поборник на царе, великомъчениче Георги, моли Христа Бога да спаси
нашите души“ отецът изчете диптиса, списъка с имена за здраве и спасение на
живите и за упокой на душите на починалите.
По време на службата забелязах едно подреждане на иконите на
иконостаса, което не отговаряше на канона. По принцип в дясно от царските двери
(от гледна точка на вярващите, гледащи към олтара) стои иконата на Христос. В дясно
от нея би трябвало да е иконата на Йоан Кръстител. Вляво от царските двери
трябва да е иконата на Света Богородица, а в ляво от нея иконата на патрона на
Храма, в случая иконата на свети Георги. Така е по канон. В тази черква обаче
иконата на патрона беше в дясно от тази на Христос, на мястото на иконата на
Йоан.
Знаех, че това изключение се прави, когато иконостасът се
изработва по време на война – тогава има практика вдясно от Христос да се
поставя светец – войн. Случаят обаче не беше такъв.
След като службата приключи попитах за това несъответствие
мъжа, който помагаше на отеца - подаваше
му диптиса и кадилницата, със сигурно клисаря на черквата.
- Отгоре ни наредиха. Преди година – две беше. То и в селото в черквите също направиха това разместване.
- Обясниха ли защо?
-
Не съм чул обяснение.
Разбира се, тези отговори не ме удовлетвориха. Попитах и
отеца, като му разказах какво ми е казал клисарят.
- Не е вярно. Аз съм тук от 13 години и иконостасът винаги е бил с тази подредба.
- Все пак, защо тук канонът е нарушен?
- Силни думи… Да, такива размествания не са част от официалния канон на православната църква, но се допускат в определени случаи, особено когато отразяват местни традиции или исторически обстоятелства. Това разместване се среща в народната и църковната практика понякога, особено когато храмът е посветен на воин-светец.
Благодарих на отеца за търпението и постояхме десетина минути на двора на манастира.
Решихме
да не оставаме на манастирската трапеза. Друга ни чакаше – с много приятели и
роднини на нашите домакини. На поляната пред манастира бяха насядали хора.
Истинско лято – топло, свежо, искрящо. Пролет вече почти нямаше. За мое голямо
съжаление.
Няма коментари:
Публикуване на коментар