Кричимският манастир е разположен
в Баташката планина на Западните Родопи, на левия бряг на река
Въча и на около 4-5 км. южно от Кричим по шосето за Девин.
Потеглихме към
Кричим.
- И защо точно на 24 май реши да ходим на манастир?
- Че какво по-добро мястото да почетеш буквите от един манастир? Българските букви са оцелели в българските манастири…
В Кричим има два манастира – „Свети безсребърници Козма и Дамян“ и „Рождество Богородично“. В миналото е имало и трети – „Свети Архангел Михаил“, но днес никой не знае точно къде се е намирал.
Влязохме в двора на Богородичния. Черквата беше заключена; вратата
към втори, вътрешен двор - също.
Позвънихме един – два пъти, никой не се обади. Решихме да изчакаме малко
повече, преди да звъннем трети път.
…Няма писмени свидетелства кога е
построен манастирът. Едни казват – през ІХ –Х век, по времето на Симеон, други
- през ХІІІ. Със сигурност обаче е бил разрушаван и опожаряван. По време на
Априлското въстание в района са опожарени 65 села, църквите и училищата им са
изгорени, олтарите им са срутени, иконите – с избодени очи. ...Освен селата 4
манастира са били изгорени - „Св Теодор" при Перущица, „Паная" и „Св.
безсребреници" при Кричим; и „Св. Никола" при Калугерово. Тук под
„Паная” от гръцкото „Панагия” се подразбира, че това е манастирът „Св.
Богородица. Свидетелството е на американския генерален консул в Истанбул Юджийн Скайлър, публикувано във вестник „Зорница”, бр. 35, от 27 август
1876 г..
В много, ако не при всички
български манастири, по-стари от три века, човек може да съпреживее
башибозушките зверства и трагизма на отношенията между исляма и християнството
в онези пет века, които са влезли в учебници под миловидното „отоманско
присъствие“. Искаше ми се обаче днес да се върна мислено още по-далеч в
миналото. Има достатъчни факти, които говорят, че този район е бил средище на
ранно-християнската култура. Най - очевидният и най-значимият са останките от
„Червената църква“ – част от раннохристиянски комплекс с манастир близо до
Перущица, който се датира в първите години на ІV в….
Във вътрешния двор на манастира,
пред който търпеливо чакахме, знаех, че се намира каменна плоча, на която са „изографисани“
два пауна, а паунът е типичен
раннохристиянски символ - символ на
безсмъртие. Тази плоча е интересна с още две неща – в нейния надпис е изсечена
годината 1592 и думите „: „От богохранимото село Батак” - това е най-старото документирано име на Батак.
И най-старата ктиторска чешма, установена в България. Исках да видя плочата.
Отидохме пред най-външната врата
с идея след секунди да си тръгнем. Щяхме до отидем до другия манастир – „Св.св.
Козма и Дамян“, въпреки че не знаех до къде е стигнала реставрацията и дали
изобщо е отворен. На вратата беше изписан телефонен номер. Започнах да набирам
номера и едновременно с това натиснах за последно звънеца.
- Да, да, кой звъни? Заповядайте!
Една жена, средна на ръст, с прошарени коси, но с гладка кожа без бръчки, излезе от притвора и ни погледна въпросително.
- Здравейте! Тъкмо щяхме да си тръгваме! Как е дядо Антим? Близък съм с Лидия Иванова (1)!
Като чу тези думи жената се усмихна широко и очите й заблестяха - разбрах, че „вратите са отключени“.
-
Дядо Антим е болен. Допреди малко при него беше
лекар от Бургас, духовен човек… Заповядайте,
заповядайте! Бъдете ни скъпи гости!
Влязохме в черквата и започнахме
с въпросите си..
- Черквата е строена в началото на миналия век. Иконописите обаче са нови, има още за довършване…
- Нали ще може да видим - попитах - чешмата с каменна плоча, на която е изписана годината 1592?
- Разбира се! За съжаление тази плоча стои на земята, повалена…Нямаме средства, за да я представим както трябва. Малко знаем за историята на манастира, като не броим легендите. Малко повече знаем за съдбата на манастира след Априлското въстание.
- За игумена Нафталим предполагам, че има информация.
- Да, той е бил игумен по време на Априлското въстание. Тук е бил обесен. На няколко езика е било написана присъдата с мотивите.
- Е, това се е правело заради чуждите дипломати, за да се знае колко Османската империя е правова държава!
- Точно така!
- Документирано е, че отец Нафталим се е изповядал пред митрополит Панарет преди обесването си. За да не разберат присъстващите заптиета какво си казват, изповедта се водела на гръцки език. Игуменът казал, че е осъден на смърт, защото се разкрило, че в манастира три години преди въстанието се е подслонявала хайдушка чета. Войводата пред четниците се именувал Сава, но при изповед пред игумена казал, че кръщелното му име е Гавраил и е роден в Копривщица…
- Ама Гаврил от Копривщица е Бенковски! Не съм чувал преди въстанието Бенковски да е бил воевода на чета!
Жената остави учудването ми без коментар.
- Архимандрит Нафталим споделил също, че за да спаси сребро на манастира го захвърлил в изоставен кладенец и го затрупал с пръст. През 1971 г. , при изкопите за построяване на минерална баня край манастира, в кухината на стар кладенец булдозеристът открил сребърни монети. В Пловдивския археологически музей са прибрани 771 големи турски и европейски сребърни монети от 19 век…
- Този край е известен с иманярската си страст – прекъснах разказа – май оттогава иманярите не престават да тършуват наоколо…
- Казват, че чардаците са на Страхил войвода, тук е обичал да си почива! И че манастирът е било образователно средище и то за свещеници. Нещо като семинария. Манастирът е имал 800 декара земя.
- Казахте, че малко факти се знаят за историята на манастира, но има легенди… - тръгнах да търся по-любопитни неща - Една от легендите разказва, че манастирът е бил свързан с подземен тунел с Кричимския дворец…
- Нали стана дума за иманяри? Тук продължават да търсят голямо съкровище – в тунел, в пещери…
…. Още от турско време, старите хора разказват, че в скалите западно от Кричим, близо до манастира, имало скрита пещера, която се отваряла само на Еньовден или по време на пълнолуние, когато светлината падала точно върху един стар кръст, изсечен в камъка.
Говорело се, че вътре лежи скрито съкровище – църковни дарове, скрити от монасите, когато по тези земи минали башибозуци. Според легендата, монасите не искали съкровището да попада в ръцете на безбожници – и затова, преди да бъдат избити, заклели мястото с черна молитва, така че да не може никой грешник да го вземе.
С годините много иманяри се опитвали да намерят пещерата.
Някои дори казват, че са виждали светлина да излиза от процепа в скалите, или
чували звън на стари монети, но... който влязъл вътре, повече никога не излизал…
Сестра Антония, така се представи жената, беше любезна и търпелива да разкаже за още факти, предположения и легенди, свързани с манастира.
Настоях да видим прословутата плоча.
Ако не ми я беше посочила, никога нямаше да се сетя, че стоя пред уникален артефакт. Ако бяхме в Гърция, или във Франция, например – плочата щеше да бъде оградена, осветена, с информационна табела и с всички реквизити на исторически факт, който е ценен и уважаван. Това би била основната забележителност на този манастир…
След като ме остави да се подивя на плочата сестра Антония ни заведе до един зид и посочи пръстта пред него с думите:
-
Тук под тези камъни и под тази земя пред зида е
открит масов гроб. Вероятно тук почиват избитите монаси след Априлското
въстание. Ние, българите, ходим по тази земя и не знаем върху какво ходим… А
сега ви каня на обяд! Дайте ми десетина минути да се приготвя!
Влязохме в трапезарията. Дълга
дървена маса беше подредена богато – колбаси, сирене, варени яйца, боб и хляб,
естествено. Мина ми през ума да си поискам малко манастирска ракия, но чак до
там не стигнах. Гостоприемството беше трогателно!
Разговорът продължи с въпроси и
отговори за нашия интерес към манастирите, за нашите професии, за това, с което
се занимаваме в момента. Плахо и внимателно попитахме кое е накарало жената да
заживее в манастир, какво е работила в светския си живот. Знаех, че монасите не
обичат да отговарят на такива въпроси. Считаха се за твърде лични, твърде
съкровени. По тази тема обаче любопитството ми винаги е било силно. Животът
носи много съблазни, голямо разнообразие от случки и хора и постъпването в
манастир в моя вътрешен мир винаги е било свързано с драматични обрати в
живота.
Сестра Антония след личния въпрос
направи голяма пауза. Колебаеше се дали да отговори.
- Работила съм в Ръководството на въздушното движение! – каза го тихо и веднага се прехвърли на друга тема.
Благодарихме, изказахме съжаление, че не можем да получим благословия от отец Антим, за когото бях чувал чудесни отзиви.
Потеглихме към Кричим.
- Юрка – подхвана ме Любен - забелязал съм, че почти всеки манастир, който посещаваме, оставя в теб някаква загадка. В Кричимския май загадка нямаше…
- Така си мислиш! Обърна ли внимание на онази каменна плоча, захвърлена в тревата, близо до манастирската чешма, на която се пулих поне десет минути? На сайта на Пловдивската митрополия пише, че в камъка на плочата са изсечени следните думи: „…направи се тази чешма в лето 1592 от ктитора Илия“. Този текст беше почти заличен. Снимах го и поисках от Изкуствения интелект, чието зрение е доста по-зорко от нашето, да потвърди, че това е текстът. Той потвърди.
- И каква е загадката?
- Един каменоделец в България в годината 1592 никога няма да издяла „1592“. По това време летоброенето не е от Рождество Христово, а от Сътворението на света – това е по византийската хронология. Според нея Христос се ражда през година 5508. Това означава, че каменоделецът е трябвало да изпише 7100 (5508 + 1592). Следиш ли ми мисълта?
- Опитвам се…
- Сега към тази забележка трябва да кажем, че това изписване „7100“ е изключено. Арабските цифри на българска земя влизат в употреба през 18 век - това е известно от ръкописи, надписи, грамоти, евангелия и дарствени плочи от периода, поне така твърдят историците. А масовата употреба на арабски цифри се налага едва през 19 век.
- Е добре, де! Този Баташки каменоделец каква година е изписал?
- Най-вероятно, след като знаем коя година е правена плочата, изписването да е било с кирилски цифри. А кирилските цифри всъщност са букви. За да се четат като цифри, над буквите се е слагало „титло“, една вълничка. Например буквата „З“ – „Земля“ с титло е 7. За да стане 7000 пред нея се поставя специален знак – прилича на наклонено пресечено равенство. След това се добавя 100, което е в същност буквата „Р“ („Ръци“). Така със знака за „по хиляда“+ З+Р+титло ще стане това, което ние знаем като 7100, което пък преведено на нашето летоброене ще бъде 1592.
- Ей сега, ми скри топката!
- Знам тази система от кирилски цифри, защото съм се сблъсквал с такива манастирски ръкописи. И ако знаеш колко съм се кокорил, докато ми я обяснят!
- Загадката става ясна!
- Да, загадката е следната: става дума или за фалшификат, или някой е заличавал оригинала, за да изпише нещо разбираемо! Кое е вярно, не знам!
- Можем ли да приключим разходката с нещо по-просто?
- Може, давай към кричимската пътека, която води до Асеневия камък. На него е изписано „На този камък седя цар Асен, когато превзе Кричим“.
…. Този надпис не съдържа конкретна дата. Историците обаче го свързват с похода на цар Иван Асен II след битката при Клокотница през 1230 г., когато Кричимската крепост е окончателно присъединена към българските земи...
- Най-после нещо безспорно и ясно!
Нямах желание да приключа разходката с такава очебийна яснота. Затова добавих:
- Съществуват и хипотеза, че надписът може да е от времето на цар Асен I (1187-1196)…
- Сега нарочно ли усложняваш нещата?
- Без да искам. Просто знам, че Иван Асен II винаги се титулувал изрично като "Иван Асен" в надписи, грамоти и чужди извори. А на камъка пишело просто „цар Асен“
(1) Някои имена в разказа са променени.
Няма коментари:
Публикуване на коментар