Две школи, две перспективи
Малко по малко започнах да разбирам, че Адвайта Веданта и
Двайта Веданта не си противоречат. Те просто описват света на различни
структурни нива.
Адвайта Веданта е индийски мироглед, според който светът,
който човек наблюдава, е илюзия — няма различни обекти, няма отделни същности,
всичко е едно. Единственото реално съществуващо е Абсолютът. При Абсолюта няма
време и пространство в нашия смисъл — има една вселенска хомогенност.
Двайта Веданта е индийски мироглед, който твърди „точно
обратното“ — всичко е структурирано, всяко нещо е различно от другото. Има Бог,
има вселенски разум, но има и милиарди индивидуални души, всяка от които е
различна.
Паралелност, не противоречие
Всъщност двата мирогледа не се изключват. Те представляват различни „погледи“ към едно и също, видяно от различни перспективи.
Аналогията: човешкото и „планковото“ зрение
Когато човек гледа
света, той вижда най-различни предмети — столове, маси, дървета, планини,
звезди и прочие. Всяко нещо е различно от всяко друго.
Ако си представим обаче същество, което възприема света с
разделителна способност от порядъка на 10 на минус 25-та степен метра, то ще
вижда съвсем друг свят:
Няма „тук“ и „там“ — понятието за локалност губи смисъл.
Няма „това“ и „онова“ — отделността изчезва.
Няма „преди“ и „след“ — последователността се разпада.
Хомогенната структурирана празнота
Това същество ще възприема реалността като равностойна
празнота, която вибрира навсякъде по един и същ принцип — хомогенна
структурирана празнота.
Това е утробата на всички възможности, в която битието
пулсира, преди да се превърне във форма.
Празнотата не е просто липса — тя е непроявено състояние с
вътрешен ред, симетрии, възможности.
Структурата ѝ е скрита, но присъстваща. Хомогенността
означава равнопоставеност на всички точки — еднакво празно, еднакво пълно
навсякъде.
Една реалност, два подхода
Описанията на света са различни, защото гледната точка е
различна — човешка или „планкова“. Но светът е един и същ.
Адвайта и Двайта не се отричат взаимно — те осветяват различни равнища на една и съща Реалност.
Слепците и слонът
Както двама слепци до слон: единият го е хванал за опашката,
другият за бивника. Спорят, без да осъзнават, че говорят за едно и също — за
слон.
Няма коментари:
Публикуване на коментар