Лествица. Стъпало 11
За Йоан Лествичник
овладяването на мълчанието е голяма напредък за монаха. В края на главата за това стъпало той казва:
„Който
спечели победа на единадесетото стъпало, с един удар е отсякъл множество
злини.“
Тщеславието, горделивостта,
Егото нямат друг път, през който да минат, освен многословието.
Многословието е врата на
злословието, слуга на лъжата. Многословието е „разсейване на скръбта за греховете“. Монахът трябва да осъзнава
своите грехове, да ги помни, да разсъждава върху тях, да скърби, че ги е
допуснал. Когато е многословен, монахът бяга от себе си; стои в плиткото на
своята душевност, плъзга се по повърхността на своя Аз и тази недостатъчност не
му позволява да преживее скръбта, която дължи заради греховете си.
Без мълчание монахът няма да
как да общува с Бога, няма как да посвети своята мисъл на вечния живот. Затова
мълчанието е „пазител на божествения
огън“, „майка на молитвите“ и „деец за
помнене на смъртта“. Чрез мълчанието монахът преборва дързостта, която
изкушава всеки човек. Чрез мълчанието монахът укротява порива да дава съвети,
да се прави на учител на другите. Това самовглъбяване, което може да донесе
мълчанието на монаха е благо, което ражда въздигане, преуспяване.
Монахът постоянно е
връхлитан от хаоса на всякакви мисли. Те го дърпат на всички страни, те го
разпъват. Мълчанието е оръжие срещу този
хаос. Мълчанието е предпоставка за подреждане на духовните пориви. Затова, както
казва Отецът, мълчанието е „възвръщане от
пленение на помислите“.
Няма напредък без
самопознание. Не е възможно самопознание без мълчание. Словоохотливият не може
да опознае себе си.
Йоан Лествичник е много
пестелив, когато говори за мълчанието. Сякаш си дава сметка в какво
противоречие ще изпадне ако е бъбрив, когато обяснява каква добродетел е
мълчанието. Осъзнал този възможен парадокс, той признава: „Но аз не искам да пиша много за това, макар коварството на страстите
да ме подбужда да го сторя.“ Страстите, знанията, опитът го тласкат да пише
много за мълчанието, но той оценява това влечение като коварство. И сякаш, за
да се опази от бъбривост, когато говори за мълчанието, Отецът разказва какво е
чул от друг за порока „многословие“: „Многословието се ражда от лош и
невъздържан живот, от тщеславие, а понякога и от преяждане.“ От преяждане ли?
Да, от преяждане! Който укротява алчността на стомаха си, той обуздава и езика
си!
Говорейки за мълчанието,
Отецът завършва с това, с което започва. Който истински е загрижен за вечния
живот, той е пресякъл многословието. Страстта на многословието гони монахът от
килията. Който е познал благодатния огън, идващ от небесата, той избягва многолюдните събрания. Многолюдието
пропъжда напредналия по Лествицата монах така, както дима пропъжда пчелата.
Да владееш мълчанието обаче,
предупреждава Отецът, е трудно да се
постигне. „Малцина могат да удържат
водата без бент; а още по-малко са ония, които могат да удържат невъздържаната
уста.“
Няма коментари:
Публикуване на коментар