Лествица. Стъпало 9
Добродетелите се свързани помежду си, пораждат се една друга, подкрепят се една друга. Когато монахът усвоява една добродетел, той прави възможна друга, укрепва я, прави я по-силна и те заедно го възнасят към небето.
Същото е с пороците. Те се
пораждат един друг, подкрепят се един друг и заедно хвърлят човека в бездната.
И тук Йоан Лествичник няма как да бъде преразказан или обяснен, той може само да бъде цитиран:
„Злопаметността е пълнота на гнева, опазване на съгрешенията, омраза към правдата, погубване на добродетелите, ръжда на душата, червей на ума, посрамване на молитвата, пресичане на прошението, отчуждение от любовта, забит гвоздей в душата.“
Да се злопаметен означава да трупаш страдание. Лекарството срещу злобата е любовта.
Омразата разделя дори това, което е било събрано с любов, а после злопаметността не позволява разделеното да се събере отново.
Здравата, чистата любов държи надалеч злопаметността. Блудството и користта обаче, които се прикриват като любов, привличат злопаметността.
Злобата и молитвата са несъвместими. Там, където се появи искрена Господна молитва, злобата изчезва. Там, където злобата е устойчива, не може да има истинска молитва.
Човек понякога се озлобява спрямо свой близък. И ако не може да изкорени тези тръни, то той трябва поне външно да се разкае и смири. Да, това е лицемерие, но дългото лицемерене пред близкия може да те посрами, съвестта да те жигоса и в края на краищата доброто чувство, дори любовта, да се върне.
Кога човек се избавя от злопаметието спрямо някого, който го е оскърбил? Не е тогава, когато се помоли за него или когато го покани на своята трапеза. Човек може да е сигурен, че се е излекувал от тази гнилота тогава, когато чуе, че оскърбителят му е изпаднал в злополука и започне да скърби за него така, както за себе си и се просълзи.
„Който прогонва от себе си гнева, той получава прошка на греховете, а който се привързва към него, той се лишава от Божието милосърдие.“
„Никой да не мисли, че тая мрачна страст е маловажна, защото тя често се прокрадва и в духовни мъже.
„Прощавайте" малко „и
простени ще бъдете много" (Лук. 6:37).“
Няма коментари:
Публикуване на коментар