– Влязохме в село Калугерово! След него на няколко километра
е манастирът!
Хубави, заможни къщи, някои
във възрожденски стил. Минаваме покрай двуетажна сграда, на която е сложен
надпис, чета го на глас:
– " Клуб на възрастни и хора с увреждания
"Надежда"".
– Трябва да се добави "последна" – Любен се
пошегува, което май не ни развесели.
– Вижте, вижте! – Дора сочеше с ръка – на едно място няколко
дървени табели, изписани красиво! Това съседни села ли са?
– Не, това са квартали на селото! – сега ще ви прочета един
списък, защото съм се подготвил. Разгънах едно листче, което държах в
портмонето си и зачетох - Габрика, Чекотин, Димитровци, Джиджелковец, Златовци,
Мека поляна, Кардашица, Трънето, Стайковци, Рударец, Kостадиновец, Връбчовци,
Бундаците… Да сте чували за село с повече квартали? Не сте! А манастирът се
казва Чекотински просто защото е до квартал Чекотин.
Появява се и табела, според
която светата обител е на 1 км.
Още от паркинга разбираме,
че манастирът е твърде особен. Построен е на няколко тераси, броих ги четири,
но едно място май бяха шест. Една от сградите беше построена на и на четирите нива. Голяма табела разказваше,
че манастирът е от 12 век, разрушен от турците в края на 14 в., после
възстановен, после разграбен и разрушен от кърджалиите.
С такава история, с такава поредица
от убийства и възкресения се сблъсквахме
често. И съзнанието ми реагираше винаги с една и съща мисъл: "Един български манастир ако не е разрушен
от турци и кърджалии, или го блъска земетресение или изгаря… Това е съдбата на
българските манастири. После се строи отново. И се чудим защо в политиката ни
всеки си мисли, че трябва да започне отново. Че то ни е в гените да почваме
отново. Старото е разрушено и се тръгва от нулата…"
Други текстове, закачени на
едно табло, бяха по-спокойни:
"Продаваме
яйца, сладко, мед, тиквички, краставички, копър, магданоз."
"Търсим
преподавател по религия за ученици от региона Правец, Ботевград."
"Приемаме
доброволци за физическа работа. Братя и сестри християни, желаещи да останат за
повече от един ден ще могат за нощуват в манастирските сгради. Бог да ви
благослови! Йеромонах Михаил."
"Братя
и сестри християни, манастирът приема дарения за довършване за започната голяма
трапезария."
"Във
връзка със сигурността на манастира се извършва видеонаблюдение."
Преди да влезем в комплекса
още два текста ни привлякоха вниманието. Бяха сложени в големи бели дървени
рамки. Единият беше Химнът на България, а другият – " Химнът на любовта - Първо послание на
апостол Павел до коринтяните "
"… Да имам пророчески дар и да знам всички тайни,
да имам пълно знание за всички неща
и такава силна вяра, че и планини да мога да
преместям, -
щом любов нямам,
нищо не съм…"
Красив текст. Много красив
текст…
Още щом влязохме през
вратата, от една стая излезе млад монах и ни поздрави с тих и топъл глас:
– Честит празник! Идвали ли сте друг път?
– Не, за пръв път! – отговорих от името на трима ни – 30 юни
– денят на всички български светии, нали?
– Точно така. Втора неделя след Петдесетница. Ден на всички
български светии.
…През 1954 г. Българския
Свети Синод определя 30 юни за ден на всички български светии. Те са групови и
индивидуални. Когато четох за тях най-разтърсен бях от разказа за Ардинските
новомъченици. Не за Баташките мъченици, най-популярните, а за Ардинските! Може
би защото клането е станало много след освобождението на България от турско
робство.
Арденските новомъченици. 204 деца християнчета
изклани от турски аскер на 25 септември 1913 г. в Армаганската долина, Ятаджик
и в околността при брега на р. Арда до днешния град Маджарово. Заедно с тях
изклани други около 8000 жени и
възрастни. И още други към 10 000 бежанци българи християни избити от 23
септември до 4 октомври при Фере, Аврен и от Дедеагач до бродовете на р. Арда
от аскер и башибозук….
Отчето продължи:
– Това е старата черква, там има свещички да си запалите.
– А това новата ли е? – питам, като посочвам сградата, която
се намира на нашето ниво.
– Това са помещенията за живеене… Като излезете от църквата,
после надолу по алеята можете да отидете до аязмото. Там има табела. След това
се върнете, и се изкачите до параклисчето,
аз ще ви изчакам там. Ще ви помоля вътре в църквата да не снимате и нас да не
ни снимате, а отвън може!
– Вие сте?
– Аз съм монах.
Че е монах беше ясно, Дора
искаше да чуе името му, но монахът го
спести. Вечерта един местен, с който се заговорихме за манастира ни каза
следното: "Отчето ли? Това е Петко.
Не му знам духовното име. Светското е Петко. Баща му е бизнесмен, доста
успешен. Семейството е заможно. Какво накара момчето да стане монах, не знам.
Питал съм, и другите не знаят! "
Искаше ми се да науча повече
неща от този разговор:
– Тук е имало легендарна крепост…
– Да, крепостта "Боженишки урвич". До нея се стига
пеша за около три часа през гората, иначе може с кола през Ботевград и село
Боженици.
… В крепостта открили надпис
- "Аз, севаст Огнян, бях при цар
Шишман кефалия (областен управител) и много зло патих. В това време турците
воюваха. Аз поддържах вярата на Шишмана царя." .
Надписът носи трагизма на последните
дни на Второто българско царство. Севаст Огнян, гражданският и военен управител
на Софийска област, защитавал крепостта години след падането на Търново. Това е
последната българска твърдина, която турците превзели. Последната! Тук, наблизо
до Чекотинския манастир!..
– Тук може ли
да се нощува? – в справките за манастира
ясно пишеше, че може.
– При нас само на празника на манастира и на
Великден. Два пъти в годината.
– Може, може, ама не може! – това си го измърморих така, че
да не ме чуе отеца.
Дора обаче ме чу и почти
шепнешком се изказа:
– Ти пък все търсиш манастир – хотел.
– Не, в момента ми трябва ресторант, ама няма да питам…
– Това е старата църква. А нова?
– Новото е параклисчето.
Монахът даде да разберем, че
разговорът е приключил.
Влязохме в притвора на
черквата. Той беше нов – с розов мраморен под и свежа дървения. На външната
стена на черквата бяха изрисувани сцени от Ада. Змей бълваше огнена река, в
която горяха хора, според надписите – блудница, Арий, сребролюбец, врачка,
еретик. На друго място плуваха чудовищни риби, захапали човешка глава, крак…
В черквата беше тъмно. Полюлей
с електрически свещи, естествено. Стенописите – нови - свети Иван Рилски,
Серафим Саровски Чудотворец, Константин и Елена… общо взето традиционните, горе
на тавана – Исус Христос, Свети Архангел Михаил...
Знаех, че северната ниша е скривала
тайна врата, но в тъмното се отказах да я търся. В нишата започвал подземен
тунел, водещ до битова сграда, която до 1943г. се е извисявала на скалата до черквата.
Левски също бил ползвал подземния тунел.
Тръгнахме да търсим аязмото.
Манастирът беше потънал в зеленина, цветя и лози. Толкова разчупена
архитектура, разположена на толкова нива, не бях срещал. Каменни стълби,
каменни алеи… Новите манастирски сгради са били построени през 90-те години на 20 век.
Отидохме в параклиса и
наистина, отчето беше там, както обеща.
– Видяхте ли черквата? При нея най-интересното е... Когато
кърджалиите се развилнели из българско, монасите затрупват черквата, за да не
бъде открита от разбойниците. Така я спасяват. Това се случва в края на 18 век.
Години по-късно две пастирчета пропаднали в пукнатина в църковния свод и така
случайно открили черквата. Възстановена е между 1820-1830 г. и от тогава не е
затваряна.
– Красива легенда… - не скрих недоверието си. – Навсякъде
пише, че манастирът е разграбен и разрушен от кърджалиите.
– Манастирът като цяло – да, но черквата – не. Вярвам в тази
легенда.
– Ако това е вярно, манастирът е уникален с такава черковна
съдба. Да засипеш с пръст цяла черква, за да я спасиш… Ако го разкажа това на
западняците, чиито манастири стоят непокътнати по десет – петнадесет века, няма
да повярват…
– Малко народи знаят какво е да си феникс… - монахът все
едно прочете мислите ми. – Сега затрупваме душите си…
– За да не ги разграбят... Пак ще възкръснем!
– За да не ги разграбят... Пак ще възкръснем!
От двора се чу някаква глъч.
Погледнах през прозореца трудно и повярвах на очите си – върволица от деца на
около 10 – 15 години.
– Я, колко много деца! Сигурно са повече от 20! Толкова деца
в манастир, не може да бъде!
– Защо да не може? Нали ще възкръсваме… - монахът тихо се
засмя.
Няма коментари:
Публикуване на коментар