Построен нависокото в село Бистрица – там, където
местните смятат, че е по-престижно да се строят къщи.
Още от пътя се вижда, че е малък манастир. Като влезеш в
двора и стъпиш на каменната пътека, отдясно e черквата, а отляво - едноетажна постройка, явно с жилищни стаи.
Обикаляйки софийските манастири, взех да свиквам, че
манастир може да се състои от черква и една – две стаи. Предварителната ми
представа за огромни комплекси от черкви, параклиси, магерница, архондарик и жилищни
сгради, дори хотелска част; пълно с монаси, които заедно служат и заедно се
грижат за стопанство, взе да се стопява. И от къде тази представа? Вероятно от
книгите и от такива манастири като Рилския, в който задължително общо взето
водим своите гости чужденци. И всички сегашни манастири потвърждават факта, че
монасите български са на изчезване. В манастир – по един, като някои от тях,
като този монах, с когото се запознах в Черепишкия, се грижат за няколко
манастира. И все пак прави ми впечатление, че монасите, които срещам по правило
не са старци. Обикновено са между 30 и 50 годишни, което все пак вдъхва надежда,
че светото съсловие намира сили в себе си да се обновява.
Бистришки манастир "Света Петка" - основан през
10 век, но както може да се очаква, разрушен по време на османските нашествия. Сегашната
черква била построена в средата на 20 век.
Застанах пред черквата. Кръстът, монтиран на фронталната
й стена – руски. Така се казва: "Руски кръст". Осемконечен, с две
горни хоризонтални рамена, като по-горното е по-късо и едно трето долно късо
наклонено рамо. Най-горното рамо на Кръста на Исус е било предназначено за
надписа “Иисус Назарянин – Цар Юдейски”, а
най-долното, наклоненото – за да се подпират стъпалата на него – така мъчението
било по-продължително и смъртта – по-мъчителна. И защо все пак тук кръстът е Руски?
А не Латински или Гръцки? Гръцкият, с две рамена, еднакво дълги – казват бил предпочитан
в православието. А Латинският – две рамена, като вертикалното е два пъти
по-дълго от другото – е май най - често срещаният кръст. Като че ли кръстовете
на входната дворна врата бяха различни от този, Руския… Като си тръгваме, ще
проверя…
Връвта за камбаната се спускаше покрай кръста и беше
вързана за метална кука, забита в стената. Понечих да я развържа. Движението
нарочно беше бавно и театрално, за да го забележи жена ми. Естествено, бдителният
поглед улови опита и веднага беше направено каноничното предположение,че не е
редно аз да развързвам канапа, може би
защото не е редно точно аз да бия камбаната. Отговорих, че само за секунда съм
си въобразил, че съм клисар – време, което е късо, за да извърша неканоничното
действие.
Влязохме в черквата. Застанах зад гърба на възрастен мъж
и на дете около 10 – 12 годишно. Пред тях имаше метален дълбок купел и млад
отец, пълен, със ситни черни коса и брада, който припяваше от църковна книга.
Явно бяхме попаднали на кръщене. Встрани отдясно, прави, със запалени свещи
стояха две жени и едно момиче.
Загледах се в стенописите. Съвременни, естествено, след
като черквата е на 50 – 60 години. В ляво от мен - св. св. Константин и Елена. В
почти всички черкви са изографисани. Все пак император Константин I, с подкрепата и благословията на своята
майка Ирина, е въвел християнството като държавна религия на Източната Римска
империя и може да се смята за родоначалник на православието. Той е инициатор и
организатор на Първия вселенски събор, провел се в Никея през 325 г. Съборът е
бил свикан, за да се разправи със силната тогава ерес арианството. Впрочем арианството
става ерес след събора и по силата на неговите решения, защото това е първото
място за официално и глобално законодателство в християнството. Този събор, ако
не ме лъже детската памет от времето на дядо ми поп, който ми говореше за религии, е
определил с гласуване кои Евангелия са правилни и кои не. Тоест кои са
канонични и кои - апокрифни. Всъщност ние дължим много на този събор – ако при
гласуването беше победила фракцията на Арий, може би днес щяхме да смятаме Исус
за производен и второстепенен, а не равнопоставен на Отца.
Това , с гласуването е много интересно в исторически
план. След Великата френска революция например, през 1791 г. Конвентът гласува
дали има Бог, а английският език навремето се е наложил над френския за
официален език на САЩ само с един глас…
Направи ми впечатление кръста, който държи свети
Константин. Долното напречно рамо беше наклонено наобратно, в сравнение с
рамото от кръста над входа. "Ама че издребнявам!", помислих си и преместих
поглед върху двете изографисани фигури до царските личности.
Светици. По изписаните имена разбирам, че става дума за
св. Злата Мъгленска и св. Петка Българска. Интересна комбинация! Защо са заедно?
Живели са в различни епохи – св. Злата е от втората половина на 18 век, а св.
Петка – от първата половина на 11 век. А
и на различни места са се подвизавали. Първата – в Мъгленско – Македонска Гърция,
а втората – близо до Цариград, ако не броим дългите години прекарани в
Палестинската пустиня. Може би са заедно, защото са единствените български
светици? За Петка е сигурно, на нея в името й е записано "българска".
Ама Злата? Тя е призната и от българската, и от гръцката, и от сръбската, и от
руската църкви. А и в едно житие е записано "българска и гръцка светица".
Освен това Паисий нищо не казва за нея в "История"-та си…А няма как
да не е знаел, при положение, че първото житие на светицата е изработено в
Света гора, от светогорски монах. "Я не се занасяй!" – май взех да
споря със себе си. Тя е убита в 1795 г., а Паисий приключва "История" – та през 1762 г.. Освен
това щом гръцката църква е признала Злата Мъгленска за светица, като знаем
шовинизма й, едва ли е българка. Кой знае… Знаем обаче, че в една бургаска
черква е изографисана с българска народна носия. То и тук май е с носия... И че през 2009 г. е обявена за
покровителка на българките в чужбина. Значи според нас е българка, а какво
мислят другите, едва ли е имало значение при изографисването на Бистришкия
манастир.
За св. Петка писах няколко изречения в пътеписчето за
Владайския манастир. Цар Иван Асен II пренася
мощите й в Търново през 1238 година. На едно място пише, че още тогава
специално е построен храм с нейното име, но на друго място – че мощите са
положени в храм"Св. 40 мъченици" или в дворцовата черква на Царевец.
Излязох от черквата и в дясно от мен се ширна огромна
поляна. Някъде по средата – дървени маси и пейки. От зелената трева на тумби
надничаше кукуряк. Веднага направих бърза справка. "… срещат се огромни
колонии и покрай изоставени и рушащи се манастири…" Тази Уикипедия
понякога ще ме скъса от смях! Като че ли почвата около такива рушащи се
манастири е специална и кукуряка си пада по точно такава почва! И така да е,
този кукуряк беше поникнал в двора на действащ манастир, макар и с един монах…
Аз , жена ми и Любо, който е от Бистрица и който ни
доведе тук, тръгнахме към изхода. Минахме покрай грижливо гледани лехи с
чимшир, обменихме по две думи с монаха, който явно току що беше приключил
кръщенето и излязохме от двора. Пред нас се ширна някаква красива и обляна от
слънце котловина на Витоша.
Обърнах се да видя кръстовете на входната дворна врата –
единият Латински – с две рамена, като вертикалното е два пъти по-дълго от
хоризонталното, без никакви добавки и орнаменти и втория – шестконечен, който
прилича на Латинския, но е с добавено
долно наклонено рамо, с което пък прилича на Руския, но няма най-горно
хоризонтално рамо. И тъй като днес бях дребнав, забелязах, че наклонът е като
този на кръста над вратата на черквата, но е обратен наклон на този кръст, който държеше св.
Константин. По-късно разбрах, че наклонът няма значение, защото тази дъска при
Христовия кръст била подвижна и можела да се накланя на където си иска. Една
загадка по-малко.
Качихме се на колата и потеглихме към друг Бистришки
манастир. От този, който посетихме току що, явно щях да запомня главно две неща – толкова най-различни кръстове и толкова силно присъствие на изографисани
светици.
1 коментар:
Как се чувствахте в манастира?
Публикуване на коментар