Знаехме, че Искрецкият манастир се намира на територията на белодробна болница, създадена от цар Фердинанд през 1908 г. Малко са били местата в България с толкова чист въздух.
Църквата на манастира са
намира на поляна, която прелива в тесни асфалтирани алеи и сгради – ограда
няма. До самия паркинг се издига голяма
арка, която на времето е изпълнявала ролята на врата. Днес е „врата в полето“. От
арката тръгва пътека от каменни плочи, която свързва „входа“ с черквата.
…Черквата - вкопана,
еднокорабна, едноабсидна, безкуполна, без камбанария. Укрепват я няколко
контрафорса. Сградата има два „рождени дни“ – наосът е построен през 1602 г., а
притворът – през 1846 г. На ктиторски надпис е отбелязана годината 1110, но
специалисти твърдят, че годината е изписана по-късно, по предания. Най-вероятно
черквата е построена през 13 в., а през 14 в. е разрушена, разбира се, от
османците…
На входа на черквата се
разминахме с отчето.
Влязохме в необичайно
голям притвор. След малко установихме, че наосът, същинската черква, е
квадратен и е по-малък от притвора – такова съотношение на размерите до сега не
бях виждал.
В ляво след входа на
черквата – внушителна маса със стотици иконки. Зад масата – обичайната жена,
която продава свещи и сувенири.
-
Извинете,
стенописите са от 19 в., нали?
-
Тези в
притвора са от 19 в., но стенописите в наоса са от началото на 17 в.! – жената
беше любезна и усмихната.
-
А „Старий
денми“ в коя част се намира?
-
Влезте в
наоса!
Два са стенописите, които непременно исках да видя,
единият беше „Старий денми“ – „Старият по дни“. Това изображение се среща
рядко. За пръв и единствен път до този момент го бях видял в Тържишкия
манастир. Исус Христос е изрисуван с бели коси „като чиста вълна“ и в бели
одежди „като сняг“ . Такъв го бил видял
в едно от виденията си пророк Даниил. И до днес теолози спорят дали това е
образът на Христос или на Отца – Бог Саваот. Текстовете от Стария Завет дават
основание и за едното и за другото. В иконографията е надделяло разбирането, че
тук е изобразен Христос. Основният аргумент е, че в Стария Завет никъде няма
описание на Бог Отец – затова и неговото изобразяване е неканонично.
Внимателно огледах стенописите в наоса. Избелели, олющени, на места вече само загатнати… Такива ги обичах, предпочитах да не са реставрирани. Старият дух носеше сила, съзерцание… Някаква особена тържественост и тъга, която ме връщаха в безвъзвратно изгубеното. Петвековните стенописи бяха попили автентичност, някаква благословена смес от вяра, надежда и борба…
Няма коментари:
Публикуване на коментар