петък, 19 септември 2025 г.

Мигът между два дъха

 Безброй са техниките за медитация, практикувани в източната мисъл през хилядолетията. Една от най-древните и популярни е първата, описана от Шива, във Виджняна Бхайрава Тантра, кашмирски тантрически текст от XI век. Тя звучи така:

„Когато дъхът е навлязъл и е спрял преди да излезе, или когато е излязъл и не е започнал да влиза – тогава се разкрива същината.“

В съвременните обяснения тази техника се предава по-просто:

„Когато вдишването завърши и издишването още не е започнало – усети паузата. Когато издишването завърши и ново вдишване още не е започнало – усети паузата.“

Тази „пауза“ е толкова кратка, че изглежда като светкавица – проблясък в мрака на непрекъснатото движение. Източните мистици я наричат врата към Свръхсъзнанието. Абхинавагупта (1), в коментара си към втората сутра на Виджняна Бхайрава Тантра пише:

„В  междината (sandhi) потокът на мисълта се прекъсва, както светкавица разсича нощта. В този миг се разкрива собствената светлина на съзнанието (prakāśa-svarūpa). Който пребивава в тази пролука, той съзерцава света такъв, какъвто е – трепкащ, мимолетен, сияещ.“

Нисаргадатта Махарадж (2) казва същото по свой начин:

„Истината не се постига постепенно. Тя идва внезапно, като светкавица. В един миг виждаш цялото.“

И Ошо (3) - той говори за преживяването на „мигове на съзнание“ и ги описва като „светкавици“ на истина.

Ако практикуваш тази техника дори само две седмици по половин час на ден, ще усетиш промяна. Когато разговаряш със свой близък и наблюдаваш лицето му, ще видиш много повече нюанси, отколкото преди. Ще забележиш как за части от секундата се сменят чувства – спокойствие, радост, тревога, съмнение, ирония, доверие.

Тренирането на съзнанието да улавя паузата изостря възприятието. Йогите казват, че „виждат десет неща там, където обикновеният човек вижда едно“. Абхинавагупта обяснява това знание за „миговете“ (kṣaṇa-jñāna) така:

„Когато дъхът е задържан, времето се разделя на безброй късове. Йогинът, който е буден в тези паузи, възприема десет явления там, където обикновеният човек възприема едно.“

За да улови този „миг“, съзнанието трябва да е абсолютно съсредоточено. В него не трябва да има мисли, представи или чувства. То трябва да бъде празнота. Само в празнотата светкавицата се появява.

Натрупаното умение променя и начина на общуване. Обикновено, когато слушаме Другия, вътре вече формулираме отговор, подготвяме възражение или оценка. Така губим 9/10 от реалния смисъл на чутото. Практиката на паузата обаче изгражда нов навик: да не бързаш със съгласие или несъгласие, а първо да „попиеш“ думите, да ги оставиш да се отразят в празнотата на съзнанието. Едва тогава идва отговорът – по-дълбок и точен.

Тази способност да останеш „празен“ не е само източна идея. В християнската традиция исихастите търсят същото – мълчаливото съзерцание, при което умът се очиства от мисли, за да се отвори място за божествената светлина. Св. Григорий Палама (4) пише:

„Божествената светлина не е от този свят, тя е нетварна. Тя се явява внезапно, като проблясък, и озарява ума, очистен от мисли.“

И в западните духовни практики намираме паралели. В масонския Стар и Приет Шотландски Ритуал (5), в степента „Таен майстор“, се тренира именно това: умението да слушаш спокойно, без осъждане, да изпразниш съзнанието от собствени позиции, за да почувстваш Другия в цялост. Това е толерантност, която се гради не върху компромис, а върху чисто възприятие.

В крайна сметка, независимо дали говорим за „пауза“, „светкавица“ или „озарение“, става дума за едно и също преживяване – миг, в който времето спира и съзнанието докосва вечността.

Опитай и ти! Само две седмици по половин час дневно!

 

(1)    Абхинавагупта (ок. 950–1020) е индийски философ, мистик и естетик от Кашмир, водещ представител на школата на кашмирския шиваизъм. В трудове като Tantrāloka и коментара към Виджняна Бхайрава Тантра той развива учението за „светкавицата“ в паузата на съзнанието. 

(2)    Нисаргадатта Махарадж (1897–1981) е индийски духовен учител от традицията на адвайта веданта, автор на известната книга „Аз съм Това“. Той учи, че истината не се достига постепенно, а се открива внезапно – като светкавицана съзнанието. 

(3)    Ошо (1931–1990) е индийски мистик и духовен учител, известен със своите беседи, в които съчетава идеи от източните и западните традиции.

    (4)    Св. Григорий Палама (1296–1359) е византийски богослов, архиепископ на Солун и най-   големият защитник на исихазма. Неговото учение за нетварната светлина и „мълчаливото съзерцание“ е в основата на православната мистична традиция.

    (5)    Вж Jean Bartholo, Méditations sur les hauts grades du Rite Ecossais Ancien et  Accepté, Edition Télėtes, Paris, 2014

Няма коментари: