Поломието -"Планината под равнината". Еднообразна,
плоска земя, която изведнъж пропада десетки метри в подножието на дълбоки каньони.
Това е първото, което те посреща, ако си тръгнал към Ивановския манастир.
Отляво на пътя – океан от зеленина. Отдясно - отвесите на
гигантски скали. Някъде долу е реката Русенски Лом. Райско кътче от дива
природа домакини на което са черни щъркели, египетски лешояди, кресливи орли и
прилепи. Туристите чужденци изпадали в транс – от дивото, гъстото,
недостъпното. Бинокъл, тояжка и здрави кецове – това трябвало, за да потънеш в
един далечен на цивилизацията свят.
Краят на асфалтовия път ясно подсказва, че от тук започва
туристическото посещение. Стръмни каменни стълби с железни перила се вият и се
губят под небето. До тях тръгва пътека, сравнително полегата и съответно по-дълга, но
която води пак там.
Ивановският манастир… Съвкупност от помещения в скалите –
черкви, параклиси, килии. Били около 140. По-скоро пещери и издълбани ниши,
получили имената "черкви", "параклиси", "килии".
От тази страна на реката е май единственият туристически обект - една
черква и един параклис. Култовите пространства с най-добре запазени стенописи.
По-голямата част от помещенията на манастира обаче са от другата страна на
реката, по нейния десен бряг. Защо точно тук е организирано туристическото
посещение, а не там – където са поне пет черкви, тепърва ще разбера.
Тръгваме по пътеката. Имаме да изкачим сериозен отвес.
Ивановският манастир "Св. архангел Михаил" е
сериозно свидетелство за Втората българска държава. При него връзката между
религиозна институция и държавна власт е очевидна и солидна. Запазени са
ктиторските стенописи на цар Иван Асен II (1218 – 1241) и на цар Иван
Александър (1331 – 1371). Ктитор е и царицата Теодора, първата жена на Иван
Александър.
Манастирът е създаден от монаха Йоаким, станал първият
търновски патриарх (1235 - 1246). Разказват,
че в началото на XIII век, привлечен от духовното оживление в Поломието, Йоаким
напуска Света гора, идва до Дунава и се заселва в скална килия тук. С помощта
на свои ученици изсича в скалите малка черква. След като се прочува с
постническите си подвизи е посетен от цар Иван Асен II. Явно впечатлен от
личността на Йоаким, царят дава злато, с което монахът създава манастира. През
1235 година цар Иван Асен II успява да извоюва независимостта на българската
църква. На църковния събор в Лампсак, на който присъствали всички източни
патриарси, Йоаким е интронизиран за български патриарх.
Има и още едно царско
присъствие – някак по-загадъчно и по-вълнуващо. В комплекса "Кръщалнята"
над десния бряг на реката имало многочислени графити с изписани имена. Кале,
Рад, Стефан, Белослав, Дан… Голяма част от авторите им се определяли като
граматици, което говори, че именно тук е
била основната част на манастирския скрипторий – мястото, на което монасите са
се отдавали на книжовна дейност. И върху стената до една гробна камера имало
надпис цар Георгие. Специалистите твърдят,
че графитът е на цар Георги I Тертер (1280 - 1292). Предполага се, че царят тук
е завършил живота си като монах.
Защо няма организирано
туристическо посещение в "Кръщалнята"? Пред теб да има графит с
царско име страхотно! Цар да дълбае
името си в скалата… Можеш да докоснеш графита… Можеш да затвориш очи и да си
представиш как български цар в монашеска дреха взима острие и оставя името си
на стената. Да де, може и друг да го е изписал, защото се твърди, че цар Георги
I Тертер е погребан тук. И това е вълнуващо
- български цар, погребан в скала като обикновен монах…
Впрочем, интересни са били
взаимоотношенията на този цар с църквата. Патриарх Йоаким III не признава
втората жена на царя – Кира-Мария, забранява на царската двойка да прекрачва
прага на черквите и я заплашва с отлъчване от църквата. Под натиска на
патриарха царят се вижда принуден да се раздели с втората си жена и да
възстанови брачните си взаимоотношения с първата - Мария. Тук цезаропапизмът,
при който държавата контролира църквата, е сразен. Не за дълго обаче. Йоаким
III е хвърлен от скалите по заповед Светослав Тертер, сина на цар Георги.
Обвинен е в държавна измяна.
… След двадесетина метра по
хоризонтална пътека се озоваваме пред входа на черквата "Света
Богородица". Поема ни екскурзовод и още от първите му изречения разбираме
защо точно това помещение е предвидено за туристи. През 1979 г. благодарение
точно на тази пещера манастирският комплекс е обявен от ЮНЕСКО за паметник от световното
значение. Експертите са впечатлени от творческото качество на стенописите, оценявани
като един от върховете на балканското църковно средновековно изкуство.
Влизаме в притвора –
преддверието на храма, а от него – в наоса – основното помещение на черквата.
Екскурзоводът започва своя разказ. С дясната ръка държи фенерче, с което
осветява сцените. В началото ни запознава
с общи положения. Монасите,
живели в тези пещери били исихасти…
Основател на исихазма е Григорий
Синаит, роден в средата на XIII. Григорий създава своя исихастки манастир с моралната и финансова подкрепа на
българския цар Иван Александър и то , естествено, на българска територия, наричана
тогава Парория. В това кътче на Странджа
планина над 80% от дърветата са столетници, а има един дъб на 1000 години! Когато
се е родил Григорий Синаит, това дърво е било вече на 200 години! И виждам как
нашите туристически агенции обясняват на света, че тук, в Странджа, в древната
Парория, живее един дъб – благун, който е бил на два века, когато в
средновековието се е родил основателят на едно от най-дълбоките, авторитетни и
влиятелни мистични учения на християнството. И как близо до него, до дъба, е
създаден първият исихастки манастир! И тук гърците ще мълчат почтително, защото
макар Григорий да е византиец, той е бил изгонен от Света гора, по причина на
своя исихазъм. Докато българският цар е направил възможно началото и
разрастването на неговата самостоятелна исихастка дейност.
… Монасите исихасти на
Ивановския манастир… Екскурзоводът обяснява, че именно исихазмът определя
централното място сред стенописите тук на сцената "Преображение
Господне".
Исус Христос е в елипса от
светлина. Това е Таворската светлина. Великата светлина, която исихастите се
стремят да съзерцават. Тя е идентична с Божиите енергии, тя е идентична с Бога.
Да постигнеш виждане и съзерцание на Таворската светлина е общуване с Бога.
Това богообщение е крайната цел на исихастите. И те я постигат чрез дългогодишни молитви. Кратки
молитви, като Исусовата, която се състои от няколко думи: " Господи,
Иисусе Христе, Сине Божий, помилуй мя". Простотата, вглъбяването,
упоритата практика – те водят според исихастите до достъпа до божествената
светлина, до директния достъп до Бога.
… Екскурзоводът разказва сюжетите, изобразени на стенописите.
12 – те най-важни християнски празници. Страстите Христови. Юда, който предава
с целувка учителя си. Юда, който връща парите, след разкаяние. Юда, който се е
обесил. И бърза да подчертае, че друг стенопис с обесването на Юда не е виждал…
… При тази поредица,
посветена на Юда, някаква странна носталгия ме обхваща. Юда е в началото на философските ми търсения. Юношата не разбираше
защо Юда е толкова хулен и мразен, след като неговите действия са били предначертани. Исус е знаел,
че Юда ще го предаде. Не е било възможно Юда да не го предаде. Той е бил
нарочен за това действие. Той е бил разпределен за тази роля в божествената
пиеса. Така мислеше тогава 14 годишното момче и се чудеше как така човек е
отговорен за своите действия, след като цялата му съдба е описана в Божествената
книга. И как носи отговорност за съдба, която предварително е постановена…
…Екскурзоводът обясни защо
са толкова ценени стенописите в черквата "Света Богородица".
Виртуозна илюстрация на Палеологовия стил в средновековната православна
стенопис – навлизането на елинистични елементи, засилване на реализма, страст
към детайлите… Стил, който постепенно измества Комниновия, характерен за XII -
XIII век. И ако човек търпеливо са загледа в някои от сцените, доста въпроси ще
изкочат. Какви са тези хрумвания на анонимния майстор, който в "Поругание Христово" рисува голо
тяло, ходещо на ръце? В същата сцена друг човек, гол до кръста, бие тъпан. Ами
голият обесен Юда? Няма гол Юда – нито в Евангелията, нито в известните ми сцени на неговото самоубийство! Май тук, в
тези стенописи, голотата е в дози, неприемливи и непонятни за средновековното
християнство! ..Това протест ли е някакъв? Това демонстрация ли е някаква? Или
е полет на свободния художествен дух? Няма в средновековното изкуство такава
свобода…
…Ивановският манастир бил и
книжовно средище. Тук е създаден Висарионовият патерик. Пазен векове в православен манастир на остров Кърк,
Далмация, от 1991 г. се намира в Белград, в Народната библиотека на Сърбия.
Висарионовият патерик в същност е славянски превод на Скитския патерик, написан
от неизвестни автори през V
век, описващ живота и религиозните подвизи на египетските монаси. Знаех за това
предварително и бях изчел доста от него. Запомних следния цитат: "В света
свирепства буря, а отшелниците седят на пристанището, спокойно и във велика
безопасност; наблюдавайки, сякаш от небето, корабокрушенията, които постигат
другите… Объркването, шумът и безпокойството съвършено са изгонени от тях и
както в жилищата им, така и телата им – велика тишина." Този цитат описва
основното духовно състояние, към което се стремят християнските отшелници. Впрочем
към което се стремят всички религиозни мистици, независимо от Бога, в който
вярват.
… И ето я старата загадка! Духовен център, работел поне два века, а на
нас ни е известно само едно произведение и то превод! Къде са другите книги?
Кои са другите книги? Изгорени ли са по-късно от турците? Да са унищожени през вековете на османското иго не е много
вероятно, при положение, че са запазени и то добре, толкова много стенописи!
…Лекцията свърши. Заслизахме
по стръмните стълби, помагайки си с железните перила. Ивановският манастир…
Докоснахме се до една негова стотна част, може би. И до отговорите му, и до
въпросите му.
Няма коментари:
Публикуване на коментар