–
Нека да отбием десетина километра, искам да видя един български манастир!
̶ Ние сме в Сърбия, какъв български манастир
искаш да видиш?- Слави попита, но със сигурност знаеше в каква посока ще е отговорът.
‒ Погановския! Дълго време се е намирал в
България, значи е български.
‒ Къде се намира?
‒ Между Пирот и Димитровград, на левия бряг на Ерма. Ще
следим за табели.
‒ Добре!
Сърбия, Сърбия, но се
чувствах като у дома си. Пейзажът от двете страни на пътя страшно приличаше на
пътя през Своге по Искърското дефиле. Същите планини, същите величествени,
отвесни скали, същите разхвърляни къщи по склоновете. Е, имаше и разлики. Тук –
много тунели, а от време на време минавахме под хоризонтално изсечени скали,
които стояха като тавани. Отвесните скали бяха още по-впечатляващи.
Разказах на Слави за
пътуването си преди седмица до Осеновлашкия манастир, за пътя София – Мездра –
скалното вълшебство, което ме отнасяше в детските книги за индианци.
‒ Тези отвеси са детска играчка,
я имат, я нямат 200 метра…Ти да видиш какво е в Гранд Каньон… Знаеш го, намира
се в САЩ, в Аризона, на територията на индиански резервати. 200 милиона години реката Колорадо е дълбала! Няма
по-силно нещо от водата… Та, там има отвесни скали по 1000 метра! Гледаш от нея
надолу и мозъкът ти отказва да възприеме вижданото за истина. Картинки някакви.
Все едно си в Плевенската панорама – виждаш боеве, но мозъкът ти знае, че това
са бои…
Подминахме табела за
Суковския манастир и след десетина минути се озовахме пред железен мост, който
пресича реката и отвежда директно пред портите на Погановския.
Бях слушал да разказват с
възхищение за природата тук. Просторни
наклонени поляни, които в далечината се превръщаха в планински склонове;
живописна плитка река, обливаща по пътя си безброй камъни; ярко зелено и
кристално прозрачно – мартенският ден беше разкошен.
Самият манастир – старинното
те лъхва още от портите, скромни едноетажна и двуетажна сгради, малък двор – с
църква в центъра, ниски каменни зидове, които не криеха своя декоративен
характер. Веднага се сетих за някои манастири в България, които бяха
заобиколени с внушителни стени, с бойници и зъбери, наскоро изградени, с явна
претенция да имитират минало, пълно с нападения и манастирска отбрана. Тук,
Погановският е бил спасен от бароковите увлечения на каещия се бизнес. Малък
манастир, простичък, непретенциозен, уютен, с вековна история, която призрачно
се носеше из въздуха.
…Манастирът е построен в края
на XIV век от деспот
Константин Деян и дъщеря му Елена. Константин е бил владетел на деспотство с
център Велбъжд, днес Кюстендил. Дядо му по баща е Стефан Урош III Дечански - сръбски крал, а баба му по баща е Мария Палеологина
византийска принцеса. За майката на Константин се спори – дали е българската болярката Владислава или сръбската принцеса
Теодора – Евдокия.
При завладяването на Балканите от османските
турци, Константин Деян, наричан още Константин Драгаш, се признава за васал на
Мурад I. Загива през 1395 г. заедно с Крали
Марко, също османски васал, сражавайки се на страната на Баязид I в битката при
Ровине срещу влашкия владетел Мирчо Стари.
Дъщеря му Елена Драгаш е
внучка по майчина линия на българския цар Иван Александър. Тя се омъжва за византийския
император Мануил II Палеолог и става византийска императрица. Ражда двама сина,
последните византийски императори – Йоан
VIII Палеолог и Константин XI Палеолог.
Какъв е Велбъжд – български
или сръбски град? Бил е и български и сръбски и византийски. През IX век Велбъжд със сигурност е български. В
грамота на Василий Българоубиец Велбъжд е посочен като българско епископство. По
времето на Калоян след 1204 г. градът отново е български. В началото на XIV век
обаче той става сръбски за дълго. Към средата на XIV век при севастократор Деян Драгаш,
бащата на Константин, той става столица на самостоятелно държавно образувание.
И Погановският е бил и
български и сръбски. От 1871 г. е под ведомството на Българската екзархия. От
Освобождението през1878 до ноември 1920 г.
влиза в границите на България. После по силата на Ньойския мирен договор
(1919) бива предаден на Кралството на сърби, хървати и словенци и подчинен на
Сръбската православна църква…
Влязохме в двора. Пред
едноетажната сграда – дълга дървена маса, с насядали около нея туристи, които
захласнато слушаха разказ на монах. Изкуших се да се присъединя, но ги подминах
– бързах да видя прословутите стенописи в черквата.
…Изписването на черквата
завършва през месец октомври 1499 година и е дело на майстори от Костурската
художествена школа. Специалисти твърдят, че стенописите, заемащи повече от 300
кв.м., са сред най-добрите образци на
църковното изкуство от онова време на Балканите…
Бързах да разгледам
стенописите и по друга причина. Бях се хванал на бас със себе си на тема
"кои стенописани светии са повече – българските или сръбските".
За старата черква беше
залепен сравнително нов притвор, в който продаваха всичко традиционно за света
обител – свещи, икони, религиозни книги. Дора купи информационна брошура за
манастира на сръбски, нямаше я на други езици. "Ето от къде ще започна да
уча сръбски", си помислих,взех я и хлътнах в същинския притвор на
черквата. Огледах се за свещници, на които да запаля свещите. Нямаше. После
разбрах, че свещи се палят извън черквата, дори извън закрития и открития
притвори. Свещи се палеха под навес, в оформен кът на друга самостоятелна
сграда – такова нещо не бях виждал.
Влязох в черквата. Нямаше
никой. Трябваше ми време, за да свикна с тъмнината. Без вграденото фенерче на
телефона нямаше да различа нищо по
стенописите.
Страхотно богатство – всеки сантиметър на черквата беше изрисуван.
Ако отвън на двора чувството за старинност те обгръщаше и теглеше на вътре,
тук, в храма, сякаш машина на времето ме изстреля няколко века назад.
Мракът беше пропит от тишина.
Мракът и тишината влязоха в мен и се превърнаха в безмълвие. Затворих очи. Това
от само себе си се случваше много рядко. Понякога волево го предизвиквах, но
самό да те понесе си беше събитие.
Безмълвието не е мълчание,
нито е просто тишина. При безмълвието се превръщаш в наблюдател на всичко,
което се случва в теб. Някак си се оттегляш в някакъв духовен ъгъл и ставаш
чист наблюдател. А мислите, чувствата и
представите сякаш са на някой друг.
Празен си. Тържествено и празно нищо. По-скоро нищо конкретно – просто
съществуване. Ти си дълбоко небе, по което минават облаци – мисли и чувства.
Посрещаш ги и ги изпращаш. Мина облакът на един спомен – как волево се потапям
в безмълвие. Обикновено това се случва,
когато ме обхване гняв. Излизам от гнева, отдалечавам се и започвам да го
наблюдавам. Гневът беснее, но е загубил опори. Коренът му е отрязан. Става
безсилен и след малко се стопява. Облакът-спомен отмина. След него влезе друг –
"Лествицата". "Котката
дебне видимата мишка; а мисълта на безмълвника — невидимата", казва
Йоан Лествичник. "Точно така, - взех да си мисля – "мислите и
чувствата стават невидима мишка, а аз ставам котка". И още от Йоан: "Като седиш на висота, наблюдавай… и
тогава ще видиш… какви крадци искат да влязат и да откраднат твоето
грозде."… Бях ги запомнил, бяха много силни.
Тръснах глава и отворих очи.
Секунди ли бяха минали, минути ли, не знаех.
Започнах да снимам
иконостаса и стенописите. Голям дървен кръст коронясваше иконостаса, а над него
куполът – пълен със свети лица. Направих
крачка и застанах пред две икони, сложени на специални поставки върху
дървени колони – на възрастен мъж и на
дете. Мъжът беше император Николай Втори, а детето – синът му Алексей , великият княз. Явно за
монасите тук тези икони бяха специални.
…Николай Втори, жена му и
петте им деца са канонизирани като страстотéрпци най-напред от Сръбската
православна църква – през 1938 г. По-късно от Руската задгранична църква – през
1981 г. и от Руската православна църква
през 2000 г.
Страстотéрпецът, за разлика
от мъченика и великомъченика не е загинал
при защита на християнската вяра. Кончината му е причинена от единоверци. На
практика за страстотéрпци са канонизирани само представители на великокняжевски
и царски родове. Членовете на императорското семейство са разстреляни в
Екатеринбург в нощта на 16 срещу 17 юли 1918 г. по заповед на Уралския областен съвет на работническите,
селските и войнишки депутати…
…Най-известната икона на
Погановския манастир е една двустранна икона, подарена на светата обител от императрица Елена през 1396 г През 1920 г.
тази икона, иконостасът на църквата (1620) и „Погановският поменик на
българските владетели" са пренесени в България.
Двустранната икона е нещо
уникално. От едната ѝ страна са изобразени в цял ръст Света Богородица Катафиги
(Убежище) и св. Йоан Богослов, а на
другата – Видението на пророците Йезекил и Авакум.
Освен двустранността, в иконата
има и други интересни неща. Свети апостол Йоан е нарисуван като старец, а Света
Дева Мария като млада жена, което означава, че в образа не може да се търси
историческа достоверност. Богородица е облечена в тъмно синьо – това е
характерно за западната иконография и се среща изключително рядко по нашите
православни земи. Това е едно от редките
изображения, където Богородица е с покрити ръце – иконографските
принципи изискват ръцете на светеца да бъдат ясно изобразявани…
Тръгнах да оглеждам
стенописите. Разпознах свети Иван Рилски и свети Сава. На западната стена до
вратата – свети Константин и Елена. Не обаче императорът и майка му, превърнали
през 4 век християнството в държавна религия. Това бяха създателите на
манастира – боляринът и неговата дъщеря.
Много от изрисуваните светци не можах да разпозная в тъмното. Може би преобладаваха
сръбските, но имаше и български. Така и
не разбрах кой спечели баса – лявата или
дясната ръка.
Излязох от черквата и отидох
под навеса, за да запаля свещите си – за живите и за мъртвите. На една от
стените на двуетажната сграда забелязах два отвора. Мястото им беше
неестествено за прозорци. Явно са били предназначени за отбрана.
Разказах на жена ми за
преживените секунди на безмълвие.
– Йоан Лествичник го описва на 27-то стъпало на Стълбата.
– Защо толкова на високо? – учуди се Дора.
– Защото тези, които овладеят безмълвието стават безгрешни…
Да ти обясня ли?.. Греховете са не само действия. Помислите за грях също
са грях. Да си чревоугодник е не само да
се тъпчеш с вкусни неща. Самата представа за това е грях. Да упрекваш
несправедливо е грях дори да мълчиш, достатъчно е само да си го мислиш.
– Че то как ще спреш помислите? Значи няма отърване от
греха.
– Има и става чрез
безмълвието. Мислите и чувствата ти стават обект на самия теб, стават нещо
различно от теб. Ти си празен наблюдател… Просто наблюдаваш как крадците
влизат, за да ти откраднат гроздето…
– Какво грозде?
– Това е метафора от "Лествица"-та.
– Гневът нали също е грях?
̶ И то голям!
̶ Тогава не ми говори как владееш безмълвието,
като те гледам колко често побесняваш…
̶ Не го владея, случва се за секунди и то
рядко. А понякога можеш да си външно гневен, а вътрешно спокоен…
̶ Да, бе!
Постояхме малко в двора – древен,
тих, уютен и излязохме с желанието да се върнем пак. Може би с одеяла и храна –
на безкрайните зелени килими извън очертанията на манастира. С храна ли?
Оттатък реката ни посрещна
ресторант, препълнен с туристи и българска реч. И с прекрасната сръбска скара,
която за мен е две класи над българската. Е, въпрос на вкус.
На тръгване се спряхме пред
сергиите до ресторанта - отрупани с всякакви ракии и туршии. Продавачите –
говорят български и предлагат стоката си и в левове. Чета на един буркан –
"АJВАР".
‒ Това какво е?
‒ Лютеница. Айвар. Само от чушки, няма домати в нея.
‒ Като няма домати, защо над "айвар" пише
"домати"?
‒ Къде пише "домати"?
‒ Ето тук, - посочвам надписа "домаћи".
‒ Това не е "домати", а "домашна". Чете се "домачи"!
‒ Така ли? Следващия път ще дойда с научен сръбски… Слави, да
тръгваме?
̶ Да тръгваме. Обаче другата неделя взимам жената
и синовете и пак съм тук! Не съм подозирал, че на 80 км от София има такова
райско място!
Няма коментари:
Публикуване на коментар