"Църквата
прилича на извор
с
чиста кристална вода.
Ако
някой пътник мине
покрай
този извор
и е
жаден – нека пие,
ако
пък не е жаден да не пие,
но да
не мъти водата му."
Пред черквата ни посрещна този текст, изписан на черен мраморен камък,
поставен на бяла мраморна колона, увенчан с бял мраморен гълъб.
Бях и жаден и любопитен. Очакваха
ни интересни стенописи.
Черквата е построена през 1841 г. – малка, еднокорабна,
без купол, така както е приличало да се строи по време на турското робство –
скромно, за да не дразни мюсюлманите.
В момента се правеше ремонт. Работници влизаха
и излизаха, а вътре бяха разхвърляни инструменти.
Още на входа, над вратата от
вътрешна страна, ни погледна рядко
срещан стенопис – Света
Богородица Оранта. "Оранта" значи "молеща се" – божията
майка, вдигнала молитвено ръце нагоре. В нея, в утробата й, в кръг – младият
Исус Христос, също вдигнал ръце за молитва.
Много, много, стенописи. От
двете страни на входа явно времето ги беше изтрило, но на доста места бяха
ярки, четливи, разбираеми. Черквата е
изографисвана на два пъти – през 1855 г. – олтара, а през 1885 г.- наоса.
Ако искаш внимателно да разгледаш
изписаните сцени, ще ти трябва много време. Сцени с митарствата, светци в цял
ръст и светци в "медальони"; сцени от Стария и от Новия завет. Приплъзващият ми поглед се
спря на една светица в цял ръст, която държеше в дясната си ръка глава с нимб –
така, както обикновено се изписва свети Йоан Предтеча – в ръце със собствената
си отсечена глава. Името – света Петка. Първа изненада! Света Петка не беше
мъченица, не й е отсичана главата, починала е в дълбока старост в родния си
град и е била погребана извън очертанията на града като чужденка – жителите не
я разпознавали като съгражданка в Епиват (днес град Селимпаша). По-късно тялото
й е изровено, за да бъде обект на многобройни пренасяния, за да се установят
мощите й в гр. Яш, Румъния, където се намират и в момента. Споделих с жена ми.
Тя допусна, че има и друга Петка, не само тази, за която й разказах набързо. Не
знаех за друга света Петка. Виж, до нея, пак в цял ръст, беше вече изрисувана
мъченица – света Екатерина. На нея по й подхождаше да носи глава – обезглавена
е на 18 годишна възраст, след като отказва да предаде христовата вяра. Казват,
че главата й и едната й ръка са изровени и занесени в Синайския манастир, който
носи нейното име. И сега мощите й се намирали там. Света Екатерина беше нарисувана
с корона на главата. Първоначално се
опитах да се сетя за канонизирана царица или императрица с това име, но
не успях. Така или иначе девойката света Екатерина е от княжески род и короната
ней стоеше толкова необичайно.
Вдигнах глава нагоре, към
свода. Истинската изненада беше тук! Даже две!
"Всевиждащото
око", изрисувано в триъгълник и разпръскващо лъчи. Масоните казват, че
това е масонски символ, с който зидарите отбелязвали своята принадлежност към
задруга на строители. Задруга, в която ползвали редица привилегии за
средновековната си епоха. Не били закрепостени, тоест пътували свободно, за да
участват в строежи, където ги канят, били освободени и от редица данъци. Затова
се наричали "свободни" зидари, "свободни масони".
Действително, триъгълникът с окото днес е известен главно като масонски символ,
който украсявал всички масонски храмове и еднодоларовата американска банкнота.
Всъщност този символ може да бъде открит и в древни религии. Двата факта не си
противоречат, доколкото масонството "колекционира" символи от
различни епохи и различни географски ширини. Срещал съм израза, че той
представлява "Ноевият ковчег за световната символика".
До "всевиждащото
око" беше изрисуван образ, който срещах за пръв път. Три лица в една
глава! Имаше нарисувани четири очи, като вътрешните две участваха в по две
лица. Това ставаше ясно от веждите и от загатнатите три носа. Исус Христос ли беше? Ангел ли беше?
Художникът явно ни казваше с този образ нещо за триединството, за троичността
на християнския ни бог. Странно изобразяване на триединството… Свикнали сме да
го възприемаме като единство на три различни образа - Бог Отец, Бог Син и Светия дух. Тук не бяха
различни. Тук бяха еднакви, бяха "близначни". Все едно ти се
разтроява лице което виждаш – поради умора или дефект на твоите очите или поради някакъв оптичен
феномен. Какво ли е било в душата на художника, когато го е рисувал? Дали е
подражавал на видян стенопис? Дали е оригиналничел? Или е бил философ на високо
ниво – трите ипостаса на Бога в дълбоките си същности са идентични. Ако ги
възприемаме като различни, то е поради нашата човешка ограниченост.
Историческите обстоятелства на техните прояви, на техните роли, са различни, но
те са едно и също. Абсолютно едно и също. Абсолютно заменими. Искаше ми се тук
да е играла философска ръка… Не е невероятно – гилдиите на строителите са се
славели с широката си култура и дълбоки познания. Не случайно именно в тези
гилдии след 15 век започват да приемат незидари, като членовете започват да се
разграничават на "оперативни зидари" и "спекулативни
зидари". Тоест на хора от занаята и хора, които са зидари "чрез
мисълта" си – философски строители. Нищо чудно над главата ми да беше
рисунък, създаден от човек, който е обединявал в себе си и двете качества.
На северната страна на
олтара имаше изрисувана сцена, която ме тласкаше да продължа още разсъжденията
си за трите ипостаса на Бога. Исус Христос, гол до кръста беше обърнат с лице
към друг човек, светия. Да си призная, нямаше да разпозная сцената, ако не бях
срещал нейно описание. Тук беше представено "Съновидението на свети Петър
Александрийски". Този Петър е живял през III и началото на IV век. Жертва
на големите и жестоки гонения на християните, обезглавен през 311 г., две
години преди император Константин I с
декрет да прекрати гоненията. Малко преди да бъде убит, Александрийският
епископ Петър сънува Христос като дете, който разкъсва ризата си. Пита го:
"Господи, защо си късаш ризата?" "Заради Арий" е отговорът.
Арий, арианството… Една от най жилавите ереси в историята на Църквата. Главното
в нея – Христос е Бог, но е създаден от Отеца. Христос има начало, макар и да няма
край. Той действително е Син, сътворен е. Синът е първото нещо, което Отецът
създава – преди всички други неща във Вселената. Битката на
християнската Църква с арианството е продължителна и много трудна. Тази
ерес и днес има последователи. Просто постановката, че Христос е вторичен
спрямо Отца, е по-разбираема, по-лесно смилаема, по-близка до човешката логика.
Което не я прави вярна, както опонира Църквата в безбройните дебати в дългата
история на този спор.
Само че, конкретно в тази
сцена Христос изобщо не прилича на дете, а свети Петър Александрийски изобщо не
прилича на старец, какъвто е бил в действителност.
Вече взех да свиквам със
свободната интерпретация на възрастите от сценописците. Често срещах свети Мина
като старец, докато той е убит като младеж – бил е 24 годинен. Често срещах
свети Йоан Богослов като младеж, който държи свитък - Евангелието, на което е
автор, след като всички знаят, че той създава този текст когато е над
деветдесет годишен. Или пък е изобразен като старец до младата жена света
Богородица, като се знае, че той е по-млад от Христос с шест години…
Доближих се максимално до
стената със сцената. Исках да се уверя, че текстът, който излиза от устата на
свети Петър е написан на обратно, сякаш е гледано в огледало. Успях, с повече
въображение.
В наоса също имаше интересно
изрисувани сцени. Например в сцената "Успение Богородично" на преден
план беше нарисувано малко човече, изглеждаше като дете, с отрязани ръце –
ръцете, от които капеше кръв, бяха пред него. В страни от детето стоеше фигура
с меч в ръка. Този детайл от сюжета рядко се среща. Осакатеният не е дете, а
юдейският духовник Антоний, който се нахвърля към одъра на Пресветата Майка с
ругатни, наричайки я майка на "лъстивеца", опитва се да преобърне
одъра, но в момента, в който слага ръцете си на него, ръцете са му отсечени от
невидима сила. Той започва да плаче в разкаяние за постъпката си и след малко
чудото става – ръцете му се връщат на тялото.
Тъкмо снимах сцената с
нещастния Антоний и суров и силен глас зад гърба ми ме стресна.
‒ Какво правите тук?
Обърнах се и се усмихнах
виновно. Мъж на около петдесет, с прошарени коса и брада, в цивилно облекло, ме
гледаше унищожително. Опитах се да направя най-извиняващата се физиономия,
предполагайки, че светкавицата вреди на стенописите.
‒ Нищо не правим… Просто снимаме…
‒ Вие какви сте? Миряни? Богомолци?
‒ И миряни, и богомолци! – опитах се да обобщя.
‒ Да не сте от някоя институция?
‒ Институция ли? – през главата ми мина, че явно за човека
снимането само по себе си не е проблем,
- От никаква институция не сме! Обичаме манастирите, обичаме черквите и често
ги посещаваме…
Изведнъж лицето на мъжа се
отпусна. Агресивността и враждебността изчезнаха.
‒ А Вие кой сте? – въпросът на Дора ми прозвуча доста смело.
‒ Аз съм игуменът.
‒ Страхотни стенописи, отче! – много ми се искаше да поведем
разговор за тях.
‒ Тези тук са реставрирани, нали? – Дора посочи северната
стена близо до входа на черквата, на която стояха сравнително ясни стенописи с
относително ярки цветове.
‒ Не са! Аз като видя реставратор тук, ей от там ще го
изгоня! – гласът на игуменът отново се втвърди, а ръката му сочеше неопределено
някъде извън сградата.
‒ Защо? – в такива случаи журналистическият рефлекс на жена
ми се включваше – трябваше да разбере всичко – от мотивите до предполагаемите
последици на събитието.
‒ Защото слагат скеле, което стои с месеци, а те изчезват!
Черквата трябва да е готова за Цветница! Има, няма, разполагаме с две седмици,
за да приключим ремонта! Заповядайте! Ще ми бъде приятно!
Мъжът излезе на двора, а ние
тръгнахме след него. Нямаше да се отърве с толкова малко въпроси.
‒ Дарители има ли? – в разговора се включи и Милен.
‒ А без тях, как? Само последното дарение е от 50 хиляди
лева и то от един човек!
‒ Как се казва? – с този въпрос Милен подсказа, че е "на
ти" с материята.
‒ Е, хайде сега! Не е важно! – въпреки, че от време на време
отговаряше троснато, игуменът показа, че е общителен и приятен човек, - Елате
да ви покажа нещо! Недалеч от тук е "Плачѝ камък". А, ето там, онзи огромен камък се казва
"Шишманов камък".
‒ "Плачѝ" ли? Защо "плачѝ"?
‒ Защото когато турците за
завземали тукашните земи населението от село Кладница се укрило в крепостта!
Тук е имало крепост, манастирът е създаден през 1241 година! Хората са се отбранявали
и то успешно! Една жена от село Студена, омъжена за кладничанин, заплашена, че
ще й посекат детето, е издала къде се намира изворът. Турците отбили водата и
след няколко дни българите се предали. Тогава ги извели недалеч от тук и един
по един ги посекли… Камъкът, на който са им секли главите, се нарича "
Плачѝ камък ". Името "Кладница" също идва от това посичане, от
"коля", от "клали". "Жертвено" име.
‒ За това пък "Студена" е "победно" име.
– реших да споделя малко мои знания.
‒ В смисъл?
‒ Там, където е село "Студена" е имало крепост, на
която Кракра Пернишки е удържал византийците сто дни, след което те превзели
София. Името идва от "сто дена", по-късно става "Студена".
‒ Ха, откъде знаете
това?
‒ Аз съм от този край. От "Бéла вòда" Пернишко
съм… И какви са били отношенията между кладничани и студенчани след това предателство?
- От тогава кладничанин не се жени за мома от "Студена".
‒ Къде е била тукашната крепостна стена? – Дора пое щафетата с
въпросите.
‒ Ето там, на баира! Виждате ли една сграда горе? Там е била
стената, на най-високото! А сега сградата е на някакъв нотариус, купил я е от
съдия – изпълнител, когато разпродавали имотите на фалиралите "Мини -
Перник". Невремето е било почивна станция, после пионерски лагер –
"Колонията" се е казвал…
‒ А онзи огромен камък защо се казва "Шишманов"? –
реших да включа нова тема.
‒ Тук, на този камък, цар Иван Шишман е чакал разбитите си в
Косовската битка войски, които бил пратил на помощ на Крали Марко… И тук е
плакал със сълзи, разказва легендата.
‒ Моля? В помощ на Крали Марко ли? – дойдохме на тема, която
отдавна не ми даваше мира, - Крали Марко се е биел на страната на турците… бил
е васал на султана… Убит е през 1395 година в днешна Румъния в битка с
християнските войски на Мирчо Стария…
Игуменът се обърна и заби
поглед в мен, все едно бях ученик в час по история, който току що е казал
голяма глупост.
‒ Поне така казват историците… - опитах се да прехвърля на
други обвинението срещу Крали Марко.
‒ А, да! Казвали били! Те казват и че и турско робство не е имало! – човекът започна
пак да се гневи, - много интересно като как този "предател" е един от
най-големите и най-обичани герои на народния епос. Аз вярвам на паметта на
поколенията повече, отколкото на историците! Освен това, като ходите по манастирите, били ли сте в "Марковия
манастир"?
‒ Дори не съм го чувал! – нещо ентусиазмът от историческите ми познания взе да се
изпарява.
‒ Той е в Македония! Отидете там, за да видите икона на
"Свети Крали Марко", християнският светия, за когото се казвало, че
се е биел срещу християнски войски!
"Ето, след този
разговор вече -си помислих – явно трябва да се заема със случая! Това
противоречие взе да става непоносимо!"
‒ Извинете, продавате ли книга за манастира? – отново смених
темата.
‒ В момента се подготвя.
‒ Бихте ли ни дали телефон? – журналистката я подкара без
заобикалки – Да ви звъннем, за да ви питаме нещо… Разказахте за интересни неща…
‒ Например да ви питаме след време дали книгата е излязла! –
и аз подкрепих искането.
Игуменът наведе глава, явно
се колебаеше, после погледна мен, погледна Дора, погледна Милен и каза:
‒ Пишете!
Няма коментари:
Публикуване на коментар