Празникът на яйцето, който се провежда в началото на май
в Павликени, е твърде любопитен. Слоганът е "Едно яйце – много
възможности!" Прекрасно пролетно време, шпалир от сергии, пълни с всички
дрънкулки, които могат да бъдат измислени, дълги маси с разнообразни лакомства,
изработени главно от яйца, сцена с важни гости – депутати и кметове и много,
много музика.
Помолих групата, след като уважим тържеството и коктейла
на кмета, да отидем до манастира "Свети Йоан Кръстител" – от пътя за
София щяхме да се отклоним само няколко километра. Намираше се близо до село
Росица, на което турците преди седем века бяха дали странното име Грухчева
Махала.
В дъното на сцената на стол беше седнал пълен мъж в расо и с епитрахил.
Архимандрит Георги Сотиров, човекът, благодарение на чиято воля, упоритост и
находчивост, беше възстановен манастира. Когато водещият на тържеството го
обяви, го нарече "нашия духовен баща".
Отец Георги още преди десет години е предприел действия
за възстановяването на светата обител – отписване на общинска земя в полза на
Църквата, разрешителни, финансови средства…
…Легендата говори, че манастирът "Свети Йоан
Предтеча" е построен от цар Иван Асен II през 1231 г. и е един от седемте
манастира, издигнати от владетеля в чест на победата му над ромеите при
Клокотница през 1230 година. В този манастир е бил кръстен бъдещият цар Ивайло
Свинаря. На въпроса разрушаван ли е манастирът, отговорите са
противоречиви. Според някои "Свети Йоан Предтеча" е една от малкото православни свети обители,
които като по чудо оцеляват по време на турското робство. Според други,
манастирът е разрушен още в началото на робството, след превземането на Търново през 1393 г. Тази
втора версия продължава така – монасите, заедно със селяни от околността, създават
селото Грухчева Махала, което също е нападнато, сринато със земята, а хората
избити…
… Тук някъде, през 2012 г., археолози откриват останки от
средновековна черква с некропол от XIII век. В некропола са разкрити 16 гроба.
Учените намират фрагменти от стенописи със запазени букви и част от богато
болярско облекло с бисерчета. Археолозите са попаднали и на три добре запазени
пещи и едно огнище, разположено съвсем в близост до черквата. Според
археолозите през XIII в. около черквата се е развило малко селище. Вероятно то е имало връзка с крепостта, разположена на върха на близкото възвишение…
Изчаках края на официалната част, за да се
запозная с архимандрита. Исках да го разпитам за манастира. Авторът на
материала във в. "Борба", от който научих за усилията на отеца, беше писал,
че той е изчел книги за историята и съдбата на светата обител. Ако беше истина,
исках да разбера кои са тези книги.
Много не вярвах на тази информация, защото сведенията за българските
манастири е твърде оскъдна.
Архимандрит Георги застана зад микрофона, за да
благослови празника на павликенци и подкани децата, застанали съвсем пред
сцената, да се кръстят заедно с него по време на църковното пеене. "А
мюсюлманчетата нека си правят теманетата", рече отецът и показа с ръка как
става това.
В центъра на Росица ни обясниха – минаваме един мост и
следваме асфалтов път, който ще ни заведе до манастира. Асфалтовият път беше
нов, виеше се като серпентина и в един момент премина в широка пътека, застлана
с дупки и чакъл. Пътуването ни се стори дълго и ние се усъмнихме, че сме
налучкали правилния път.
След един завой гръмна народна музика. "Май наближаваме някаква почивна станция, а не манастир!", помислих си, защото нямаше как музиката да идваше от манастир. Продължихме – просто нямахме избор. Изведнъж се появи поляна с табела "Паркинг", телена ограда и отворени масивни железни порти. Музиката продължаваше да дъни. "Това е абсурд", беше единственото съждение, което мина през главата ми.
След един завой гръмна народна музика. "Май наближаваме някаква почивна станция, а не манастир!", помислих си, защото нямаше как музиката да идваше от манастир. Продължихме – просто нямахме избор. Изведнъж се появи поляна с табела "Паркинг", телена ограда и отворени масивни железни порти. Музиката продължаваше да дъни. "Това е абсурд", беше единственото съждение, което мина през главата ми.
Когато застанахме пред отворените врати, в центъра на
обширна поляна се издигаше черква. "Значи, все пак, тук е
манастирът!", не знаех какво да мисля. На няколко метра от вратата се
намираше фургон, пред който на арматурно желязо беше закачен високоговорител. А
до фургона една масивна жена на средна възраст ни гледаше с любопитство.
Музиката утихна. Николай се приближи до жената, размениха някакви думи и тя му
подаде връзка с ключове. Картината взе да се изяснява. За това помогна и всичко
по двора, което говореше, че тук е строителна площадка. Явно семейство, живеещо
във фургона, беше охрана; по черквата имаше довършителни работи, а срещу нея се
строеше жилищна сграда за бъдещите монаси, ако се намереха такива. Музиката си
беше житейския фон на семейството.
Проблемът с камбанарията беше решен много интересно. Пред
черквата на три метални стълба, по-високи от сградата, беше монтиран метален
купол с камбана. Самата сграда на черквата беше традиционна – абсида, загатнат
притвор – само покрив, подпрян в предния край с три дървени греди и купол с
кръст. Наосът не беше изографисан. Олтарът обаче беше завършен. Пред него, на
масичка, стояха свещи, съд за стотинки и импровизиран тенекиен съд с пясък за
палене на свещите. Надникнах в олтара – маса с плащеница, на която беше
избродирано тялото на Исус и дебели свещи, а в олтарната абсида – голям дървен
кръст и икона на светец със свитък и перо в ръката, когото не разпознах. По
сградата явно имаше още много работа. Това ме учуди, защото статията, от която
разбрах, че започва възстановяването на манастира, беше от преди осем години –
може би всичко е ставало на гигантски пресекулки, поради липса на средства.
Запалихме по една свещ и излязохме.
Защо точно тук се възстановяваше манастирът? Имаше
по-удобни места, по-близки до населени места и със същата вълшебна балканска
природа. Явно отец Георги е търсил максимална близост до мястото на древните
постройки. Ту някъде вероятно бяха остатъците от старите стени. Над мястото, на
което стояхме, се издигаха внушителни отвесни скали, в които личаха издълбани
ниши. Бях чел някъде, че в същност главната черква на манастира е била скална,
извън очертанията, които са ограждали жилищните и стопанските сгради.
Имаше нещо мило и трогателно в този стремеж към физическа
близост с историята. И вероятно този стремеж се засилва у хора, които страдат
от това, че артефактите на историята на нашия народ векове наред са били
безмилостно изтривани от лицето на земята, брутално разрушавани и изгаряни.
Сетих се за една информация, която обясняваше как
селяните са къртели камъни от зидовете на опустелия стар манастир и са ги
вграждали в своите къщи. И още можело да се различи кои са били тези камъни. На
пръв поглед – вандалство. Тази информация обаче не ме възмути. Дори изпитах тиха благодарност
към тези селяни, които са откъснали част от обречената за забрава българска история
и са я съхранили в своите домове.
На излизане забелязах, че пред фургона с високоговорителя
има градина, заградена с телена ограда. Малко по-нататък жената, която ни
посрещна нещо прекопаваше. Извикахме силно за довиждане и се качихме в колата.
След нас музиката тръгна отново. Този път тиха. Мелодична българска народна
песен.
– Вижте
каква природа, това просто е невероятно! – коментарът беше на Николай. – Вижте
какви зелени килими! Вижте, акация! Че това е цяла горичка от акации!
– Спри да
си откъснем малко акациев цвят! – помолих го и продължих, този път с философско
увлечение. – В растителния свят акацията е това, което е фениксът в легендите
за животинския. Символ на възкресението. Греда от акация, положена в градеж,
може да пусне след няколко месеца филизи. Няма друго такова дърво. Парче от
акация, ей така, хвърлено в гората, не изгнива – практически трае вечно.
Корените на акацията са изключително силни. Ако отсечете акация, само след
година на нейно място ще израсне гора от акации. Ще поникне от корените!
– А медът
от акация е единственият мед, който не се захаросва! – добави Николай.
"Отец Георги може би нарочно е започнал
възстановяването на манастира тук, близо до акациите. Близо до символа на
възкресението!" – мисълта ми не блестеше с
логика, но беше романтична.
1 коментар:
Амин!
Публикуване на коментар