Кал, кал, кал... След като няколко пъти обърквахме пътя и влизахме в задънени улици, на стотина метра пред нас се показа гробище и в него черква. До черквата – схлупена бяла сграда. „Сигурно това е манастирът – храм и две три стаи за монаси“. „Не е това!“ – по-нататък още няколко бели сгради, оформяха друг комплекс.
Четири пет човека в продълговат, стръмен двор.
„Вероятно тук няма да има хора!“ Мрачно, неприветливо време.
Забелязвам входа на малка черква. Изведнъж с изненада виждам около него – стълпотворение!
Влизам трудно. Пълно с хора, няма място. Не съм си и помислял, че в този краен
квартал Челопечене, Ивановден, 7-и декември, е толкова почитан!
В противоположния на олтара край на черквата – импровизирана
маса за продажба на свещи. Зад масата – престаряла монахиня. Килимявка, опасана
и вързана под брадата с черен воал, восъчна кожа, набраздено от бръчки лице –
такова, каквото съм виждал само във фотографски списания. Бавни, плавни
движения на ръцете. А погледът! Полъх на древност. Просто наблюдаващ,
безучастен, строг и тъжен.Машинално
приготвих телефона за снимки. Огледах се – гъмжило, кошер. Можех ли да снимам
без разрешение? Представих си възмутени погледи, които осъждат любопитството ми
- нежелано, дори отблъскващо. Защо не поискам
разрешение? Не можах обаче да прекъсна тази самота. Скверно ми се стори.
Хлапашко. Неприлично и неуместно светско в затворен свят, унесен в тиха
молитва. Огледах се. Все пак да снимам!
Прибрах телефона. До мен някой прошепна „Рождество Христово!“ Стреснах се! Чак сега забелязах колко много
жени бяха със забрадки. По-скоро всички, с изключение на моята жена и няколко
невръстни момичета. Оказа се, че черквата е старостилна.
„Първите писмени следи за манастира са от 1192 година,
когато цар Асен в специален хрисовул казва: "Христолюбивият Йоан Калиман,
цар на българи и гърци, надарява манастира с тази повеля царска
златопечатная". Оригиналът на документа е открит и се намира в Амстердам,
а копие се пази в Зографския манастир в Атон.“
Опожаряван няколко пъти по време на турското робство и
възстановяван. Разлята като облак, светкавична мисъл, мина през ума ми: „Дали
има нещо в България толкова разрушавано и толкова съграждано отново колкото
домовете на православието?“
Без да искам срещнах погледа на престарялата монахиня.
Наблюдаваше ме, лека ирония просветваше. Усмихна ми се. Не издържах погледа и обърнах
очи към олтара.
Няма коментари:
Публикуване на коментар