Стълпниците са раннохристиянски аскети, които живеят години наред върху високи каменни стълбове (малки площадки) като крайна форма на отшелничество. Те се отказват от обичайния живот, за да пребивават в непрекъсната молитва, пост и съзерцание, символично „издигнати“ между земята и небето. Най-известният стълпник е Симеон Стълпник, чийто подвиг става образец за тази практика през V–VI век, главно в Сирия и Мала Азия. Симеон Стълпник живее на стълба 36 години. Най продължителният описан престой на стълб е този на Алипий Стълпник – 53 години.
Първият въпрос, който би си задал
един човек, е
„Не е ли безсмислен такъв
живот?“
Въпросът предполага сблъсък на
мирогледи.
Ако човек смята, че неговото
естествено предназначение е да произвежда, да създава, да оставя потомство и да
участва пълноценно в обществения живот според своите разбирания и възможности,
тогава животът на стълпника изглежда странен, дори безсмислен.
Ако обаче човек смята, че
неговото предназначение е да заслужи своето спасение в името на вечния духовен
свят; да се доближава до Бога, жертвайки телесното в името на религиозно
разбираната духовност, тогава животът на стълпника се явява нечовешки труден,
но дълбоко смислен като форма на човешка реализация в този временен, илюзорен и
греховен свят.
По този въпрос не може да се
спори. Тук има сблъсък на аксиоми.
По други въпроси обаче е смислено
да се разговаря –
„Как е възможен животът на
стълпника?“
„Как е възможно стълпникът да издържи
психологически?“ „Как е възможно да прекара доброволно на една малка площадка
за 30-40-50 години?“
Всеки отговор на тези въпроси ще
бъде погрешен, ако не си отговорим на друг въпрос – „Всъщност 30 години за
стълпника дали са това, което са 30 години за нас?“ Или по-обобщено – „Как тече
времето за стълпника?“
С пребиваването на Стълба мисленето на стълпника постепенно става
„монофокално“.
Монофокалното мислене
е състояние на съзнанието, при
което вниманието е трайно съсредоточено в един-единствен обект, без разсейване
и без прескачане между мисли, образи и асоциации. В този режим мисълта не се
разклонява, няма вътрешен диалог, сравняване, планиране; субект–обектното
разделение изтънява – има „гледане без
коментар“. При стълпника това означава ум, фиксиран в молитвата (или в Божието
име), който не „работи“ аналитично, а ПРЕБИВАВА. Не става дума за интелектуална
концентрация, а за екзистенциална съсредоточеност – мислене, сведено до един
фокус, който постепенно престава да бъде мисъл и се превръща в съзерцание.
Тази монофокалност превръща
времето от „хоризонтално“ във
„Вертикално време“
Няколко думи за „хоризонталното
време“. Това е обичайното човешко време. Това е времето, което всички познаваме.
То тече от минало през настояще към бъдеще; преживява се чрез спомени, планове,
очаквания; измерва се чрез промяна и събития; усеща се като продължителност.
„Хоризонталното време“ съществува, защото умът: сравнява „преди“ и „след“,
прескача между мисли, строи разказ за себе си.
Във „вертикалното време“ също има
ставане, има случване, има продължителност, следователно има Време, но неговата
обичайна проява – „минало – настояще – бъдеще“ изчезва. Остава само настоящето.
За такива моменти казваме „Аз потънах в работа си!“ „Потъването“ е
„вертикалност“. В този момент миналото не те притиска със спомени, тъга по
отминали щастливи моменти, чувство за „изгубено време“, съжаление за пропуснати
възможности и прочие оценки на миналото. Бъдещето не те „придърпва“ с това, че
закъсняваш, че няма да ти стигне времето, че те чака еди- какво си, че те грози
еди- какво си, че „утре“ трябва да се справиш с еди-какво си и прочие представи
за отношението „сега - после“. Няма го миналото, няма го бъдещето. Няма ги, но
Времето го има – защото нещо става, а ставането винаги иска „пространство“,
което ние наричаме време. И когато „потънеш в работата си“, когато „потънеш в
щастието или нещастието си“ може да се
окаже че са минали часове на линейното време, но е минал Миг на потъването, на
„вертикалното време“.
Не случайно в много религиозни
традиции
Понятието „тук и сега“
е издигнато в култ. Особено в източни
философски мирогледи „събуждането“ е
фундаменталната смислена цел на живота. Защо „събуждане“? Защото обикновения
човек живее предимно с миналото и бъдещето.
Спомня си „вчерашния ден“ – в ума
си отново го преживява, анализира, оценява и превръща в изводи за бъдещо
поведение. В тези моменти човек живее във въображаем свят: първо, защото този
свят вече не съществува, и второ, защото реалното минало е превърнато в
субективен образ.
По същия начин човек живее и в
бъдещето – планира, мечтае, анализира предстоящи ситуации. Този свят също е
въображаем, защото още не съществува, а само евентуално предстои.
Когато живееш в два въображаеми
свята, ти „сънуваш“. Настоящето е „граница“, „черта“. Границата, чертата, нямат
онтологично битие, психологически нямат самостоятелно съществуване.
При стълпниците „Вертикалното
време“ постепенно се превръща в
„Безвремие“
Преходът от „вертикално време“ към „безвремие“
може да се опише като вътрешно сгъстяване и накрая разпадане на самото времево
усещане. Във вертикалното време още се случват различни състояния – има
дълбочина, последователност и „слизане“ навътре, но без обичайната хоризонтална
хронология „преди–след“. Молитвата или съзерцанието вече не се измерват с
часове, а с интензивност: не колко дълго, а колко цялостно. С продължаването на
монофокалността и отпадането на вътрешните промени, дори тази дълбочинна последователност
се разтваря. Настъпва безвремието: няма протичане, няма „сега, което преминава
в после“, няма усещане за продължителност. Има чисто присъствие, в което нищо
не започва и нищо не завършва. Афористично казано „вертикалното време“ е равно
на движение без часовник, а безвремието е равно на присъствие без движение.
* *
*
Стълпникът живее в постоянно
състояние на исихия. Молитвата става непрекъсваема. Времето губи своята
последователност. Някои жития говорят за „часове като минути“.
Изчезва и усещането за самота. Жития
описват парадокс: колкото по-изолиран е стълпникът, толкова по-силно усеща
общението с Бога и присъствието на цялата Църква. В житието на св. Симеон
Стълпник (Теодорит Кирски) многократно се подчертава, че: той е отделен от
хората, но е „събеседник на ангелите“,
В исихастката традиция съзнанието
може да преживява „време на сърцето“, а не време на часовника. Св. Григорий
Палама говори за състояние, в което човек, съединен с молитвата, живее в
„часове, които не са земни“. Това не означава мистично летене, а друго вътрешно
темпо.
Неврофизиологичен паралел
Съвременната наука също констатира забавяне на субективното време. При дълбока медитация, при тежки аскетични практики или при състояние на „поток“ в мозъка намалява активността на т.нар. default mode network – мрежата, свързана с усещането за време, лична история и последователност на „аза“. Когато тя притихне, времето се преживява като непрекъсната цялост: часове се усещат като минути, дни се сливат. Подобни феномени са експериментално регистрирани при опитни медитатори, включително тибетски монаси.
* * *
Симеон, Алипий и другите
стълпници вероятно не са преживявали 30 - 50 календарни години, а един голям,
плавен, вътрешен ден. Време в което часовникът на ума е почти спрял.
Няма коментари:
Публикуване на коментар