На вратата се звънна. Отворих. Две непознати жени ми се усмихваха.
- Извинете,
господине, можем ли да поговорим?
- Вие
социолози ли сте?
По-младата:
- Ние сме от
„Свидетели на Йехова“.
- Слушам ви.
- Искаме да
поговорим за Библията.
- Не
възразявам. Преди това обаче искам да ви кажа каква е моята религиозност.
- Разбира се,
господине!
- Аз съм пантеист
от Шарденистки тип с лек уклон към Тантра.
- Не Ви
разбрах.
- Ще обясня.
Аз съм пантеист от Шарденистки тип, за когото материята и духът са две прояви
на Единното, а човешката еволюция минава през интеграцията на енергията, тялото
и съзнанието в тантричния смисъл на
недуалност.
- ???
- Казано по
простичко. Вярвам, че Бог е навсякъде и във всичко, и че човек расте към Него,
когато приема и тялото, и живота като път към Бога… Малко ще разширя. „Пантеист
от Шарденистки тип“ означава, че виждам Бога не като отделно същество, а
като творческата енергия, която изпълва и развива Вселената. Пиер Тейяр дьо
Шарден е мислител, който описва еволюцията като движение към по-голямо съзнание
и дух. „С лек уклон към Тантра“ означава, че приемам тялото и сетивата –
не като препятствие, а като път към духовност и единство.
- Това е
твърде философски казано… Уважавате ли Библията?
- Уважавам я.
Тя е боговдъхновена книга, както и Ведите, например. Но да се върна на моето
разбиране за религиозност. Не го казах „твърде философски“. Ще се изразя обаче
с други думи. „Пантеист от Шарденистки тип“ означава, че виждам
Вселената като едно живо цяло, в което действа творческа сила, движеща всичко
към развитие и съзнание. „С лек уклон към Тантра“ означава, че човекът
участва в това развитие, като използва тялото и емоциите си като път към
по-дълбока хармония, а не като препятствие.
- Какво ви е
разбирането за Исус Христос?
- Сложно е.
По-скоро приемам несторианството, което е осъдено на Третия Вселенски събор
през 431 г. … Искам да продължа мисълта си, за да е по-ясна. Днес съм малко
поетично настроен и ще го кажа така. Материята и духът са като две лица на една
тайна монета — начини, по които окото на човека се осмелява да гледа в бездната
на Единното. Те са езиците, с които необятното ни позволява да го разбираме, да
го докосваме, дори да го „преглъщаме“ бавно, като светлина, сгъстена в преживяване.
А зад всичките им образи стои едно-единствено Битие — неделимо, всеобхватно и
тихо като сърце на вселената.
- Благодаря
Ви, господине! – по-младата дама тръгна към приключване на разговора – Няма
повече да ви отнемаме от времето!
Енергично попитах:
- Моля ви,
искам да ви подаря една моя книга, в която разказвам за духовната си еволюция!
- Не, не,
благодарим ви, бяхте много любезен!
Въздъхнах… Така се губят читатели.
Няма коментари:
Публикуване на коментар