След плахо почукване вратата се
отвори леко и в процепа се провря главата на някакъв старец.
- Може
ли?
Замръзнах. Тъкмо думите се бяха
подредили. И то в най-трудната част на коментара. Там, където излагах мотивите
за публицистичния си гняв. Премереният патос изобщо не би отговарял на отношението ми към тази персона,
а засиленият патос можеше да прозвучи изкуствено. Без искреността на тази част
цялата конструкция се срутваше. Една октава по-долу или октава по-горе, гневът ставаше
театрален и алогичен. В същото време дълбокото ми презрение към този политик, всъщност нямаше много общо с
конкретната ситуация или конкретно
изказване. Презрението си имаше лична логика, родена далеч назад в годините.
Това не трябваше да се разбира. Гневът трябваше да произтича закономерно и
достоверно от вчерашната му пресконференция, която коментирах. Исках да му
зашлевя на този един шамар и си имах добър повод. Поводът обаче трябваше да
изглежда като причина. И тъкмо намерих баланса на думите – Тряс! – всичко се
разпадна. Като разсипал се полунареден пъзел.
Защото все някой трябва да ме
прекъсне. Да почука, да отвори вратата и да си провре главата. Защото аз си
нямам друга работа, а трябва винаги да съм готов да си захвърля мислите и да
започна да се занимавам с чужди.
Отпуснах безпомощно ръце,
изгледах кисело главата и почти изсъсках:
- Може,
разбира се, влезте!
А какво трябваше да кажа? „Не
може! Прекъсвате ме!“ Това нямаше да спаси разпадналия се пъзел. Човекът щеше
да остане и да чака отвън. А в моята глава, вместо възстановяване на крехкия
баланс, щеше да стои: „Някой ме чака пред вратата и нервничи. Освен това си мисли,
че съм надменен простак. По-безболезненият изход е да го поканя, да го изслушам
и набързо да го отпратя.“
Бях казал на портиера да не пуска никого при
мен, да казва, че не съм в редакцията, ама някой да се е оправил с портиер? Ще
ти се усмихне кротко и ще ти каже, че е бил до тоалетната… Върви му се скарай,
че е имал естествена нужда!
След главата се подаде тялото,
цялата комбинация влезе, бавно затвори вратата след себе си и застана почти
мирно. В ръцете си държеше някаква папка. „Как някаква? Със статия, разбира се!
Графомани, не се спряха!“ Погледът му се плъзна към един от столовете.
Изправих се и застанах срещу
него.
- Нещо
ми носите ли?
- Да,
статия. За годишнината на Паисий Хилендарски… Може ли да седнем за малко?
„Сега пък ще сядаме!“
- Вижте…
след десетина минути трябва да предам един материал… Добре… Заповядайте!
Човекът придърпа стола, разкопча
си шлифера и постави папката на масата пред себе си. Явно съм гледал твърде
свирепо, защото старецът сведе поглед и сигурно от стеснение взе да глади
папката с ръка. Мълчеше. Повдигна очи и в тях като в огледало видях отразена
цялата си досада. Досадата в едни очи се отразява в други като обърканост. Пак
сведе глава:
- Статията
е хубава… Емоционална… Освен това има нови факти за живота на отеца… Извинявайте,
ако Ви прекъсвам… Бихте ли й хвърлили един поглед?
- Аз
погледа си не хвърлям. Обикновено с него чета. Оставете материала. Пред автор
никога не се чете негов материал. Професионално правило!
- Все
пак, искам нещо да се консултирам с Вас! Няма как да стане, ако не видите
статията!
- Мисля,
че бях ясен! Пред автор не се чете! Оставете материала и утре ме търсете по
телефона! Знаете ли какво ще се получи, ако с всеки автор си бъбря за негова
дописка? Само това трябва да правя. Зарязвам си работата и започваме да си
бъбрим! Благодаря Ви. Това е всичко!
Старецът май леко се изчерви.
Вече отбягваше погледа ми. Взе си папката, стана, закопча си шлифера, тръгна
към вратата, после се върна и отново остави папката на масата. На излизане извърна
глава и ме погледна втренчено. За две-три секунди. По-плътен и по-противоречив
поглед отдавна не бях срещал. В него имаше всичко. Смущение, извинение, тъга,
разочарование и презрение. Да, презрение! Който е виждал смес от извинение и
презрение, ще разбере как се почувствах.
Излезе.
Стоях до вратата, а погледът му
не излизаше от главата ми. „Жалък грандоман! Пет минути! Като беше толкова
просташки груб, спести ли си ги? Като се държа фатмашки, да не би да събра
пъзела? А за коментара имах поне още два
часа! Пък и той беше почти готов! Прекъснали ме били! А това не е ли част от
работата ми? Този вестник да не е пълен само с мои статии? Без външни автори за
къде съм? Шеф на отдел „Анализи“… Май работата ми е повече с автори, отколкото
със самия себе си…“
Върнах лентата. „Изтъркан шлифер,
сигурно от преди тридесет години… На възрастта на баща ми, човекът… Мизерна
пенсия… И продължава да се вълнува от съдбата на великите… Смущение и
извинение… Заедно с това – презрение… Поредната обида от поредния простак…“
Много ме заболя. „И сега какво?
Вместо да продължа работата си, ще преживявам този поглед? Ще се занимавам с
някаква гнусна част от себе си?“
Седнах си на стола.
„Нещо трябва да направя! Знам
какво. „Заместването“! Онази техника, която неутрализира лошите спомени. В
няколко книги съм я срещал. Май най-напред в „Изкуството да бъдеш друг“ на
Владимир Леви…“
Тази техника трябва да се прилага
веднага, когато почувстваш, че това, което ти се е случило преди малко, ще
остави много лош спомен. Веднага, защото колкото повече се отдалечаваш от
събитието, толкова повече споменът се вкоренява в психиката и в един момент
вече не можеш да го атакуваш. Станал е монолитен. Втвърдил се е.
„Заместването“ е просто. Връщаш
се мислено в началото на ситуацията. После насочваш развитието й в друга
посока. В посока, която няма да създаде лош спомен. Напротив. Представяш си
нещата колкото се може по-релефно. Увеличаваш подробностите. Трябва да
постигнеш плътни образи. Нещо като ярък сън. Като стигнеш до края, връщаш се
отново в началото. Опитваш се да извикаш още по-плътни образи. Развиваш
ситуацията в същата желана посока. Като стигнеш до края, потретваш.
Сега в главата си имаш две
интерпретации на едно и също събитие. Едната – реално случила се, другата –
създадена от въображението. Ако си бил достатъчно концентриран при изработката
на втората, тя започва да атакува първата. В съзнанието и двете интерпретации
са комплекти от образи и преживявания. От еднакъв материал са. Нищо, че единият
комплект се ражда от външни стимули, а другият – от вътрешни. Не след дълго
съзнанието няма да прави разлика между тях по произход. Когато си спомниш за
ситуацията, избираш това, което си сътворил. Понякога ще изскачат и двете
интерпретации, но те не могат да съсъществуват дълго като равностойни. Правиш
избора. Заместваш грозното с хубавото. Доброто ще заеме мястото на лошото.
Най-малкото ще го уравновеси, ще го неутрализира. В най-лошия случай ще отслаби
неговата сила, ще разреди отрицателната емоция. Какво качество ще се получи,
зависи от качественото изпълнение на „Заместването“. А това качество се постига
с тренировки. Като всяко нещо.
Затворих очи.
„Пиша статия. Която не е
планирана и няма никакво значение дали ще бъде написана. Освен това, опитът да
внуша едно лично отношение към човек чрез анализ на негово вчерашно поведение не е ли
малко мизерен? Баланс… Не, че нямам основание… Баланс… Ако го намериш и го
предложиш елегантно, добре, ако не успееш – в коша!
Някой чука плахо. Вратата се
открехва и една глава на старец се промушва в процепа:
- Може
ли?
Няма как, ще трябва да прекъсна.
Част от работата. Вероятно е автор. Носи статия.
- Разбира
се, заповядайте!
Ставам енергично, доближавам се
до него и си подавам ръката. Усмихвам се:
- Заповядайте,
седнете!
Старецът разкопчава протрития си
шлифер и сяда на посочения стол.
- Нося
Ви статия. Посветена е на годишнината на Паисий Хилендарски.
Мисля си, че точно за тази
годишнина нямаме материал.
- Чудесно!
Оставете я! Ще я прочета внимателно!
- Можете
ли да я прегледате сега? Искам нещо да се консултирам с Вас.
- Може,
но не е добре.
Усмихвам се отново, поглеждам го
закачливо и казвам:
- Професионално
правило. Редактор не чете статия пред автора й. Искам да съм сам и внимателно
да я прегледам. Ще ми оставите телефон. И аз ще Ви дам моя. Ще се чуем след
няколко часа. Имам още две предложения за тази годишнина и искам на спокойствие
да ги сравня. Ще излезе една от статиите. Благодарен съм Ви за предложението.
Много е приятно когато някой сам, без поръчка, носи статия. Това е уважение към
вестника…
Старецът също се усмихва.
- Разбирам
Ви. Ще Ви оставя телефон. Ще ми звъннете нали?
- Разбира
се, това ми е работата! Беше ми много приятно.
Старецът става, закопчава си
шлифера и тръгва към вратата. Изпращам го и пак му подавам ръка. Разбира се, с усмивка
на лице. Очите ни се срещат. Срещат се две усмивки.“
Повторих ситуацията още веднъж.
Когато се върнах към конструкцията за трети път, някой отривисто почука на
вратата.
„А-у-у-у! Втори навлек за един
час!“
Кръвта нахлу в главата ми.
Няма коментари:
Публикуване на коментар