неделя, 9 август 2015 г.

Състезания


Животът като броеница от състезания.

Шах ли е животът, белот ли е или бридж с импова таблица?

При шаха състезателите тръгват от еднакви позиции. Печели този, който обяви мат. Обикновено го постига по-добрият.

 При белота печели този, който натрупа повече точки. По принцип се случва на този, който е получил по-силни карти.

При бриджа с импова таблица печели този, който изиграе най-добре картите си. Независимо дали са слаби или силни. Можеш да вземеш повече ръце от противника, но да загубиш. Картите ти са изисквали по-добър резултат. Можеш да вземеш много по-малко ръце, но да спечелиш. Изиграл си слабите си карти както трябва. Имаш карти с определена сила и си длъжен да постигнеш резултат, който е адекватен на тази сила.

                                                *     *     *

Настоях да извикаме младия човек пред борда на директорите. Дразнеше ме неговата самоувереност. Възприемах я като нахалство. Посрещаше почти всяко мое нареждане с оспорване. Побеснявах. Не мога за всяка задача да изсипвам куп аргументи.

Извикахме младия мъж. Обясних за неговото “недопустимо” поведение. Поисках понижаването му. Човекът гледаше надолу, вдигаш от време на време поглед към шефа и се усмихваше. Мен не ме забелязваше. Това ме настърви още повече. Започнах нервно да обяснявам, че в предприятието има ред и в конкретния случай аз съм олицетворение на реда. Отсреща трябва да има подчинение. Младият мъж изслушваше спокойно и се опитваше да анализира конкретни ситуации. Прекъсвах го, стремях се да го объркам. Бях извън кожата си. След час обсъждане, шефът помоли човекът да излезе и ми каза:

-         Какво ще кажеш, да подминем случая?

-         Или аз или той! – бях бесен.  

-         Добре, ще го понижа, да бъде както искаш. Само че не е зле да си починеш някъде за малко. С толкова нерви няма как да ръководиш. Искам да кажа – да ръководиш естествено и успешно.

Понижихме го. Стана на моята.

Спечелих ли? Загубих ли?

За шах не можеше да става дума. Нямаше равни изходни позиции. От гледна точка на белота бях спечелил. От гледна точка на имповата таблица бях загубил.

                                                *     *     *

Съгласих се да участвам в тези дебати. Мисля, че бях подготвен. Говорех с факти. Говорех с аргументи. Насреща – иронични усмивки и подигравателни погледи на опонента. Отговаряше със сарказъм. Публиката му ръкопляскаше. Когато аз приключвах с някой от отговорите – гробна тишина. При други мои отговори – кикотене и подмятания. Бях попаднал в клопка. Публиката беше подбрана специално. Публиката беше враждебна към мен. Не слушаха аргументи. Клакьори някакви. Успях да запазя самообладание. Бях точен с фактите и бърз в реакциите си.

След дебатите социолози чрез телефонно допитване определиха резултата – бях загубил с 40% на 60%.

Отново нямаше шах. В белота бях загубил. В бриджа бях спечелил.

                                                 *     *     *

 От днес започвам да играя само бридж с импова таблица. По-клубно е. По-аристократично.

Няма коментари: