Лествица. Стъпало 19
На това стъпало монахът трябва да се пребори с всичко,
което отслабва, замърсява, компрометира молитвата. Тук добродетелта е чистата,
всеотдайната, пълната със светлина и любов молитва. Грехът е нейното не-постигане.
Порокът е състояние, което външно изглежда молитвено, но не е. Защото молитвата
не е взорът към иконите и шептенето на думи. Молитвата е пълна
отдаденост на Бога.
Кое е това, което може да отслаби, замърси и компрометира
молитвата? Тук бесовете са безчет. Когато звънне камбаната и призове монасите
към молитва „видимо братята се събират,
невидимо се стичат враговете“. Един враг пристъпва към леглото и когато
монахът става, той му шепне отново да си легне. Друг потапя монахът в сън по
време на самата молитва. Трети предизвиква силен глад докато монахът се моли.
Четвърти тласка монахът към разговори по време на службата. Пети отвлича ума в
скверни мисли. Шести изкушава монахът като изнемогнал да се опре на стената.
Седми – да се прозява. Осми възбужда по време на молитва в монаха смях. Девети
подтиква монахът да бърза с песнопението, та да приключва по-бързо. Десети –
обратно, подтиква монахът да пее бавно, за да услажда слуха си, но така се
откъсва от истинската цел и същност на молитвата. Единадесети стои до устата,
сякаш я заключва, така че монахът едва успява да я отвори…
Отецът отделя специално място на съня. Сънят е основен
враг на молитвата. Сънят е „образ на смъртта,
бездействие на чувствата.“ Той произлиза от естеството и също като похотта
може да има много причини: храната; бесовете; понякога строгият и продължителен
пост, който тласка изнемогващата плът към сън. Сънят зависи много от привичката, също както
употребата на алкохол. Привичката може да кара монахът да спи много. Затова,
предупреждава Йоан Лествичник, в началото на подвига си монахъг трябва усърдно
да се подвизава срещу съня, защото по-късно е трудно да се изцери стар навик.
Всички бесове,
които разрушават молитвата, откъсват монаха от Бога. Те правят така, че
Бог изчезва. Ако монахът обаче е
непоколебим и неотклонно чувства Бога пред себе си, тогава никой от враговете
не може да го поругае. Начинът, по който монахът се моли, до голяма степен определя
колко е напреднал той в своя път. „Златото
се изпитва в огъня, а стоенето на молитва изпитва усърдието и любовта към Бога
у монасите“, ни казва Отецът.
Няма коментари:
Публикуване на коментар