Стъпало 20
За
телесното бдение: как чрез него ние достигаме духовното и как трябва да го
извършваме
Ако на 19-тото стъпало Йоан Лествичник казва няколко
изречения за сънливостта, като я слага в редичката на враговете, които
обезсилват молитвата, то той посвещава изцяло 20-тото стъпало на достойнствата
на бдението. Бдението не е просто
бодърстване, не е просто липса на сън. Бдението е бодърстване в молитва, в
отдаденост на Бога. От качеството на бдението зависи колко близо е монахът до
Бога.
Истинското бдение – това, което монахът постига на
20-тото стъпало, угасява плътските пламъци, прогонва и най-бледата сянка на
сънливост, изпълва очите със сълзи, смегчава сърцето, опазва ума от греховни
помисли и залитане към всякакви мечтания. Такова бдение укротява злите духове и
обуздава езика.
„Бдителният
монах е ловец на помислите, способен лесно да ги забелязва и лови в тишината на
нощта“.
Богатството на монаха се събира по време на бдение – „във вечерните и нощните бодърствания пред
Бога и в подвизите на ума“. Това, което за земеделеца е харманът и
винарската изба – мястото, където се събира неговото богатство, това за монахът
е бдението.
Бдението не е дадено като подарък на монаха – то се
постига с упорит труд. Неопитният монах е бодър при беседите, но когато дойде
време за молитва, на него често му се затварят очите за сън. Опитният,
бдителният монах е бодър и в разговор и в молитва. Лесно е да си бодър, когато
си потопен в многословие. Трудно е да си бодър, когато си в продължителна
молитва.
Бдителността се постига с упорита борба против мъчителния
дух на сънливостта. Този дух е особено настървен при начинаещите монаси – той
иска да ги направи лениви още в самото начало на подвига, той иска да разчисти
място за беса на блудството. Този дух си
има своите трикове и за опитните монаси. Той се опитва да ги обсеби с коварство – по време на молитва
духът на сънливостта ги изкушава да се заемат с някаква работа, уж много важна,
уж неотложна, като така иска да провали молитвата им.
Монахът, тогава, когато се моли заедно с други братя,
трябва добре да прави разлика между различни видове бодърствания. Понякога
бодърстването е поддържано от срам да не задремеш и с това да се изложиш.
Такова бодърстване не е бдение. То е рожба на тщеславния бяс, който по своему е
враг на съня. Бдителният монах не е мотивиран от отношението на другите към себе
си. Той е мотивиран от самата молитва и от начина, по който стои пред Бога.
Монахът трябва да бъде бдителен не само и не просто
тогава, когато е в молитва. Той трябва да бъде много внимателен веднага след
молитвата. Ако монахът наблюдава трезво и внимателно себе си след молитвата, то
той ще забележи как тълпите бесове, които е победил по време на бдението, сега
се мъчат да го осквернят с нечисти мечтания. „И тъй, седни и наблюдавай – съветва Отецът - и ще видиш ония, които имат обичай да грабват първите плодове на
душевния подвиг“.
Понякога, особено ако псалмопението при бдение е било
продължително, молитвата остава да се упражнява и в съня. Молитвата по време на
сън е благо. Тя е истинска награда за първия труд, защото прогонва духовете и
нечистите мечтания. Но и тук монахът трябва да внимава. Често по време на
съня бесовете напомнят на въображението
думите на молитвите, за да тласнат монаха към гордост. Не е от Бога тази
гордост. Монахът не трябва да я допуска.
„Двадесето
стъпало. Който е възлязъл на него, приел е в сърцето си светлината.“
Няма коментари:
Публикуване на коментар