Стъпало 24
За
кротостта, простотата и незлобието, които не произлизат от естеството, но се
придобиват с усърдие и труд; и за лукавството
Кротостта е основно качество
на Христос. „Поучете се от Мене, казва
Той, понеже съм кротък и смирен по сърце“ (Мат. 11:29).
Ако умът на монаха остава еднакво
спокоен и при почести и при поругаване, то той е кротък.
Кротостта се състои в това,
да се молиш искрено и без смущение за ближния, който те е наскърбил. Не просто
да се молиш насила и да си повтаряш, че прощаваш – тогава кротостта е фалшива.
Тя е истинска, когато прощаваш без вътрешни бури, спокойно и от сърце.
Кротостта е скала, казва Отецът, която се издига над морето на раздразнителността и в която се разбиват
всички вълни, докато тя остава непоклатима. Кротостта е вместилище на Св. Дух.
Тя е майка на любовта – на тази, всеобхватната, вселенската. В кротката душа
почива Господ, а размирната е седалище
на дявола.
„Кротостта
е помощница на послушанието, пътеводител на братството, юзда на буйството,
пресичане на гнева, подателка на радостта, подражание на Христа, ангелско свойство,
здрави окови за бесовете и шит против огорчението.“
Кротостта е противоположна
не само на гневливостта. Тя е противоположна и на лицемерието. Кротостта е
простота, а простотата е несъвместима с лукавството.
Кротостта ражда правдивост,
а правдивостта е искрен нрав, откровено и непреднамерено слово.
Кротостта може да е
природна, но може и да е спечелена с много пот и с много труд. И двете са ценни,
но наградата за втората е много по-голяма. Първата предпазва от лицемерие, но
само втората води до върховно смирение.
И ако монахът иска да привлече
Господа към себе си, той трябва да пристъпи към него без двуличие, без лукавство.
Господ е прост и незлоблив, иска и душите, които пристъпват към него да бъдат
прости и незлобливи, защото който няма простота, той никога не може да добие
смирение.
Монахът трябва да внимава,
защото дори да има по природа кротост и простодушие, те могат да бъдат
разрушени. Ако монахът дълго общува с лукави хора, то той е силно застрашен да
започне също да хитрува. Простодушният
да стане лукав е по-лесно, отколкото лукавият да придобие
простосърдечност.
Ако монахът почувства, че се
разболява от лукавство, защото лукавството е болест на душата, то той трябва да
започне да се лекува с истинско
отдалечаване от света, с послушание и с опазване на устата.
Монахът трябва да внимава и
със силата на своя ум. Умът прави мнозина надменни, а надменността унищожава
простотата. Мъдростта е добродетел, но мъдростта, обхваната от надменност е
безумна. Монахът трябва да може да се присмива над своята премъдрост.
„Който
е спечелил победа на това стъпало — нека дерзае“ Той е
станал истински подражател на Христос.
Няма коментари:
Публикуване на коментар